Röntgen


Eftersom njurvärken var oförändrad igår åkte jag upp till Röntgen på sjukhuset när Alex var lämnad på skolan. Riddaren, som skulle jobba eftermiddag och kväll var en ängel och skjutsade mig. Läkaren jag träffade i fredags hade ju instruerat mig att åka dit på måndagen om det inte var bättre och meddelat att hon skulle skriva en ”halvakut” remiss för ett ultraljud av njurarna.

Blev jag förvånad då det inte fanns någon remiss i datasystemet på Röntgen. Nej, inte särskilt. Tycker för det mesta att det strular och blir fel när man har med vårdcentralen att göra. Men….killen i receptionen var snäll och ringde vårdcentralen och de skulle ordna en ny remiss. Sen bara strömmade det in patienter till drop in-mottagningen (de har det på röntgen) och jag insåg att han nog glömde(inte hann titta efter min remiss. Plötsligt var det två timmars beräknad kö och jag bara kände att jag inte orkade sitta så länge på en stol. Så jag gick bort till receptionen igen och då hade remissen kommit in – fast till röntgen istället för till ultraljud.

”Måste jag vänta i två timmar då, för det tror jag inte jag fixar” utbrast jag ynkligt. Men pris ske lov, de hade skrivit en akutremiss vilket innebar att jag ”bara” behövde vänta ca en halvtimme innan det blev min tur. Sen fick jag sitta och vänta igen eftersom en läkare skulle titta på röntgenplåtarna och bedöma som jag behövde skrivas in på akutmottagningen (!?) eller inte. Ytterligare en halvtimmes väntan, sen kom det en sköterska och meddelade att jag kunde åka hem. ”Men hur får jag veta vad plåtarna visade då” undrade jag. Ja, det fick inte hon berätta men ”du förstår nog att det är goda besked” menade hon. ”Vi skickar svaret till din vårdcentral så du får ta kontakt med dem.”

Eh…jaha. Den effektiva svenska sjukvården. Nästan 2½ timme och inget besked.

Etiketter:

Kommentera

