Leka hemma


I onsdags (den där olycksaliga dagen då jag glömde mötet på skolan) lyckades vi äntligen få till en lekdate efter skoltid för Alex och en av hans nya klasskompisar. Det är ju ofta barnen frågar om de inte kan få leka efter skolan och jag har konstant dåligt samvete för att jag säger ”Inte idag” alldeles för ofta. Men det passar ju faktiskt inte alla gånger. Ibland jobbar Riddaren natt och behöver få sova (och morna sig) på eftermiddagen. Ibland orkar man inte själv med besök utan behöver desperat få vila efter jobbet och då kan det behövas att Alex tittar på en film eller spelar lite dataspel så man får lugn och ro. Och ibland måste man uträtta ärenden.

Men i onsdags fixade vi så Alex fick ta med sig kompisen S hem ett par timmar. Kändes bra! Och de lekte bra ihop utan att bli osams – även om jag kanske tror att de egentligen inte har så mycket gemensamt och kanske inte kommer att fortsätta leka så länge till. S är tjej, och det börjar redan märkas allt mer att tjejernas och killarnas intressen och lekar skiljer sig allt mer åt. Alex börjar mer och mer leka och bygga med killarna i klassen. Men vi får se. Förhoppningsvis kan han fortsätta ha både flickor och pojkar som kompisar ett tag till. 🙂

DSC02193

Jag får uppfattningen att Alex kommer bra överens med de flesta i sin klass och leker med många olika barn. Man önskar att man kunde vara en liten fluga på väggen och se hur han agerar under en dag i skolan. Kanske får jag veta lite mer om vilken roll han har i gruppen på måndag när jag ska träffa hans ena lärare?

Etiketter: ,

Ett svar to “Leka hemma”

  1. Katarina Pettersson Says:

    Ja, visst skulle man vilja vara en fluga på väggen och vara med under deras dagar! Så himla spännande! Jag ska i alla fall försöka vara med någon dag en hel skoldag. Det skulle vara så kul!

Kommentera

