Flygvapenmuséet


Vi har pratat länge om att vi borde åka till flygvapenmuseumet i Linköping, men så har det aldrig blivit av. I år var vi lite smarta och gav Alex’s farmor och farfar ett besök där, inklusive lunch, i födelsedagspresent. Då var vi ju liksom tvungna att se till att det blev av. Himla fiffigt av oss!

Så igår tog jag ledigt från jobbet och Alex hade ledigt från skolan. Farfar och farmor kom till oss vid 11.00 och så klämde vi in oss alla fem i vår bil (nu vet jag hur sardiner i en sardinburk känner sig efter att jag suttit klämd mellan bilbarnstolen och svärmor i baksätet). 🙂

Vi började med att titta på utställningen ”Hemliga handlingar – DC-3:an som försvann”. Det var intressant, men lite spöklikt och läskigt tyckte Alex. Planet står uppställt en trappa ner i ett mörkt rum med ödesmättad musik, så jag kan förstå att det var lite läskigt.


Svårt att inte tänka på hur det måste ha känts för besättningen att bli beskjutna och störta i havet. Hu!

När vi tittat klart på DC-3:an gick vi till restaurangen för att få lite lunch. Det var väldigt lång kö, och vääääldigt ineffektiv personal. Dessutom var en massa mat slut. Men vi hittade nåt att äta i alla fall (Alex och jag fick ta pannkakor, men det funkade ju – även om sylten var så sur så tungan krullade sig). Sen fick vi maten vid så olika tidpunkter att Riddaren nästan hunnit äta upp innan Alex och jag fick våra pannkakor. Men, men…

När vi ätit gick vi och letade upp helikoptern som man får klättra in i. Jag vet ju hur kul Alex tycker att det är. Men besvikelse över att man inte fik sitta i cockpit! Den var avspärrad av ett plexiglas! Så synd! Men Alex hade kul ändå och ville aldrig gå därifrån.


Hjälper farmor ut ur helikoptern.


Det fanns några knappar att trycka på i alla fall, och rotorljud kunde man också få.

Medan Alex lekte i helikoptern gick jag en sväng i den stora flygplanshallen för att fota.


Jag fastnar lätt i coola detaljer och glömmer att fota översiktsbilder (trots att jag hade ett vidvinkelzoom på kameran). 🙂


Här står farfar och tittar på jättehelikoptern som Alex lekte i (om man tittar noga kan man se Alex i ett av fönsterna).


Märkligt plan med plexiglas längs hela sidan. Jag fattade aldrig om de verkligen såg ut så där i original, eller inte.


Ett riktigt monsterbombplan!

När Alex lekt klart i helikoptern (ja, han hade väl kunnat stanna där hela dagen, men efter ett tag gick det i alla fall att locka ut honom om man började prata om flygsimulatorer och annat) gick vi upp till Science-center.


Lyckan i att få flyga ett flygplan i simulatorn!


Och en annan simulator.


Här försökte Alex sig på ett test man måste klara för att bli pilot. Det var visst väldigt svårt!


Och så fick man provsitta ett stridsflygplan.

Efter en ganska lång stund gick vi vidare till utställningen om kalla kriget. Då var vi alla lite trötta i fötter och ryggar och knän, så vi gick igenom denna del ganska snabbt.


Jag fastnade visst vid de här bjässeplanen. De är så imponerande på något vis. 🙂


Stoooor helikopter som jag tyckte gjorde sig på bild.

Vi avslutade dagen vid vindtunneln, som skulle blåsa stormvindar. Inte så imponerande tyckte f d skåningen Petra (där man är van vid friska vindar). 🙂

Etiketter: , ,

Kommentera

