Skymingspromenad


November 2002

Frasig snö. Stjärnor är dina fotspår. Jag följer dem med blicken, sätter mina fötter i dina spår. Våra andedräkter, för ett ögonblick synliga, formar plymer framför våra ansikten. Skogen är nästan andäktigt stilla. Sommarens fåglar kurar tysta skymning, eller har sedan länge flytt kylan. Frostiga löv prasslar när en vindil leker sig fram genom träden. Du saktar in, väntar in mig. Med ett leende tar du min hand och fortsätter göra stjärnspår i snön. Jag släpper mina tankar fria, låter dem finna sin egen väg genom skogen. Mina steg anger takten. Jag förundras över hur självklart min hand passar i din. Lika självklart som din själ mjukt passar intill min. Jag ler mot dig och vet att du kan läsa min kärlek till dig i glansen i mina ögon, i de små rynkorna i mina ögonvrår och i skrattgropen i min kind.

Genom djupnande blåa nyanser vandrar vi. Snön skimrar ljusblå mellan träden och rönnbären som kontrasterat mot svarta grenar grånar i skymningen. Jag lyfter blicken mot himlen och andas in den mörkblå rymden. Blå är världen. Jag drar djupa andetag som svalt sköljer över min rödvarma själ. Ett ögonblick så perfekt och lika skört vackert som en snöflinga som smälter sekunden efter att den landat. Min själ breder ut sig mot rymden i ett ögonblick av lycka, blandat med intensivt vemod. För ögonblick av lycka varar bara ett ögonblick, och däri ligger vemodet. Kanske förmår vi bara uthärda korta ögonblick av total lycka? Eller kanske är lycka så flyktigt att det bara kan vara lycka om den kommer i så små doser?

Du känner min sinnesstämning och tar ett fastare tag om min hand. Jag lämnar himlen med blick och själ och vänder tanken mot vårt hem. Varmgult sken i fönstret, doften av stearin och pepparkakor, mjuka fårskinnstofflor och ångande te lockar våra steg hemåt. Dina stjärnspår leder oss hem. Mörkret tar över skogen.

Etiketter: ,

Kommentera

