Julafton, del 1


Och så blev det julafton. Alex var så otroligt pepp kvällen innan så jag trodde aldrig han skulle lyckas somna (trots att han verkligen försökte). 🙂

På kvällen gjorde han en bricka till tomten med mjölk, gröt, hemgjord pepparkaka, en knäckgodis och en alldeles egenskriven lapp. Så söt lapp så jag dog en smula! ❤


Det ska stå: Till tomten. God jul från Alexander Nilsson. Jag tror på dig.”

På morgonen studsade barnet upp ur sängen och rusade in i sitt rum för att vittja strumpan och titta under den lilla granen han har där. Lyckan i att hitta paket där var stor!


Med håret på ända började han slita upp paket och hittade ett litet Lego Chima-lejon och en pennvässare med uppsamlingsbehållare (den sistnämnda så rolig att alla pennor nu är välvässade).

Sen for han ner för trappan och in i vardagsrummet och konstaterade att tomten ätit upp det han bjudit på och sen flög han in under granen och fiskade fram fler paket. 🙂


Ett av paketen var från tomten själv (och då gäller det att det är ett papper och snöre som inte använts på något annat paket, för annars märker barnet det direkt och ifrågasätter, fick vi lära oss förra året). Det innehöll en jultidning med pyssel från Bamse.

Sen fick han ett spel från min jobbarkompis J, som vi dessvärre redan har. Men det skulle gå att byta sa hon innan jul, så det löser sig nog. Och även jag fick minsann ett paket redan på morgonen. Ett par nya fårskinnstofflor! Grabbarna menade att jag var tvungen att ha fina tofflor på kvällen när vi skulle bort, och hos sväronen är det alltid iskallt så där är tofflor ett måste när man är så frusen som jag är.

Vi åt frukost och gjorde oss i ordning och framåt lunch åkte vi ut till landet, till sväronen. Grymt trist med ännu en grön jul – men det är ju inte mycket att göra åt. När vi kom ut åt Alex lunch och vi vuxna fick lite fika. Sen tittade Alex och Riddaren på Kalle Anka och jag la mig och småslumrade en stund.


Efter Kalle Anka var väntan lååång på resten av gästerna och Alex roade sig så gott han kunde med farmor tomtelandskap.

Framåt femhugget kom så äntligen resten av gästerna. Alex’s två kusiner, en pojkvän till ena kusinen, deras pappa och farmor. Alex’s faster jobbade på julafton i år och därför bjöd mina rara sväron in kusinernas pappa och farmor till julfirandet, trots att de numera är skilda. Älskar när det inte behöver bli konstigt bara för att två människor separerar.

Vi fick en glögg medan alla ”landade” och sen var det äntligen dags för mat! Jag var helt utsvulten efter att ha bytt ut lunchen mot en fika. 🙂


Farmor hjälper Alex att lägga upp mat.

Det var otroligt gott med mat! Och med en julöl och en liten snaps. 🙂 T o m Alex åt med god aptit. Själv åt jag så jag nästan sprack, haha!

Någon hann bli vääääldigt otålig under middagens gång och sa allt mer bekymrat att han inte trodde att tomten skulle komma. Det är jobbigt att behöva vänta så länge på tomten och paketen när man är liten! 😉

(Fortsättning följer)

Etiketter: , ,

Kommentera

