Besök två hos näsdoktorn


Igår hade jag alltså ett nytt besök hos Öron-, Näsa-, Halsläkaren. Jag fick göra ett allergitest (pricktest) där man markerar 12 punkter på armen, droppar på olika lösningar och sticker in en nål i huden där droppen ligger. Jag trodde inte det skulle göra så ont, men första nålsticket fick mig att hoppa högt. Aj liksom! Resten gick dock bättre så jag antar att hon råkade sticka i nåt (typ en nerv eller ett blodkärl).

Efter en kvart kunde man konstatera att jag inte är allergisk mot nånting (!). Inte pollen, inte gräs (som jag påstods vara allergisk mot förra gången det gjordes ett allergitest – trots att jag aldrig märkt nåt), inte mögel, inte kvalster och inte katt eller häst.

Alltså verkar min pälsdjursallergi ha växt bort (!?!?). Otroligt! Tänk vad jag önskat det hett genom åren! Och nu, när möjligheten till husdjur plötsligt verkar finnas inom räckhåll lockar det inte jättemycket. Men det kanske ändrar sig.

Hur som helst… Ingen förklaring till bihålebesvären fanns att hämta där alltså. Så han skrev ut en ny nässpray, Dymista, som innehåller både kortison och antihistamin. Han menade att jag kan ha en överkänslighet som gör att slemhinnorna svullnar. Svullnaden gör att bihålorna inte ventileras som de ska och därmed blir det en fin grogrund för bakterier. Jag ska prova en hel flaska spray och blir jag inte bättre får jag återkomma.

Så här sitter jag med min hysteriska bihålevärk och kommer ingen vart – igen. Jag. Blir. Galen.

Personligen tror jag att detta är min kropps (väldigt knäppa) sätt att tala om att det är för mycket nu. Jag skulle behöva en månads stressfri ledighet eller så. Men, men… Jag får nöja mig med fem dagar ledigt över påsk. :-/

Vad gäller halsen trodde han inte det var halsfluss, men gjorde snällt en odling. Nu tror inte jag heller att det är halsfluss för värken har lugnat ner sig och nu har jag bara normalont i halsen igen. Återigen – tror kroppen reagerar på all stress…

Etiketter: , ,

Kommentera

