Påskafton


Eftersom det på riktigt kändes som jag skulle döden dö natten till i torsdags, tog jag i min desperation till Alex’s gamla kortisontabletter från 2009. De är på 5 mg. Tabletterna jag fick härom veckan var på 6 mg. Klart man inte ska knapra kortison på eget bevåg. Fattar jag också. Men nöden hade fan i mig ingen lag! Jag hade så ont i bihålorna att det gick ner i tänderna som tandvärk ungefär och hela skallen värkte något förfärligt. Jag stod bara inte ut! Och nu, efter tre dagar med kortison, är det ju oändligt mycket bättre. Orkar leva lite igen – inte bara överleva.

Idag har vi t o m varit ute i trädgården, Alex och jag, och räfsat löv. Riddaren jobbade 06.00-18.00 så vi fick roa oss själva. Var rätt skönt att vara ute på påskafton och jobba. Det vimlade liksom inte av grannar eftersom de säkert hade fullt upp med att fira påsk (sade hon asocialt). 😉

Det var 11 grader i skuggan, solsken och knappt nån blåst. Jätteskönt! Jag passade på att fota första vårtecknet i trädgården (krokusarna) och Alex provsköt sin nya knallpulverpistol (som han fick i påskägget). Jag hade väl nån gång svurit på att mitt barn aldrig skulle få leksaksvapen. Sen hade jag väl bara inte räknat med hur hett man kan önska sig svärd, sköldar, pistoler och gevär när man är en sjuårig pojke. 😀

Alex hjälpte verkligen till jätteduktigt och räfsade på som bara den. Jag blev riktigt imponerad! När han blev trött ville han gå iväg till lekplatsen på andra sidan vår grannradhuslänga och det fick han (första året jag släpper iväg honom så långt själv). Där hittade han en pojke från parallellklassen som han lekte med. Han kom tillbaka lite då och då och hämtade nya skott till knallpulverpistolen så jag hade lite koll på att han var i närheten (hönsmamma som man är känns det lite läskigt när han är utom synhåll så där).


”Upp med händerna!”

När jag var klar med att ta fram övervintrade pelargoner och med att klippa bort torra blomstänglar i rabatterna fick jag gå och hämta Alex. Men han var precis där vi kommit överens och följde med utan minsta protest. Skönt!

Sen ägnade vi eftermiddagen åt att spela Carcassonne, läsa i näst sista Narniaboken, hjälpas åt att städa lite i Alex’s lådor och sen byggde han med sitt Geomag ett tag medan städade i köket och vek tvätt.

Riddaren köpte med sig gourmetmiddag hem från McDonalds. Haha! Nä, men väldigt skönt att slippa laga mat kände jag!

Sååå…..även om Riddaren jobbade och vi just inte gjorde något särskilt blev det en bra påskafton tycker jag. Nu sover grabbarna och jag ska krypa upp i soffan och titta på ”Grey’s anatomy” från i torsdags.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

