Påskhelgen


Med tanke på hur gräsligt dåligt jag mått hela veckan måste jag säga att jag verkligen är nöjd med min insats denna påskhelg. Igår bäddade jag rent i sängarna, dammsög ovanvåningen, tvättade och fixade pannkakor till lunch.

Sen var Alex och jag ute en sväng med hans cykel så han fick träna cykling. Det var underbart väder och vi stannade en liten stund på en lekplats. Swosh sa det och vips var han högst uppe på klätterställningen. Vi pratar alltså om barnet som varit så himla höjdrädd och försiktig! 🙂 Coolt!

På eftermiddagen hanterade jag ett barn som verkar ha kommit in i något slags tidigt tonårstrots och emellanåt beter sig som….ja….jag vet inte vad. Helt obalanserad. Tyckte ändå jag höll en bra nivå mellan gränssättning och tålamod. Men jobbigt var det. För oss båda. :-/

Fixade potatis- och purjolökssoppa med gratinerade mackor lagom tills Riddaren kom hem från jobbet. Och humöret steg hos sonen i takt med att maten landade i magen. Så lite av humöret berodde nog på energibrist tror jag. Blev ändå en bra kväll med högläsning ur sista Narniaboken och jag låg kvar tills han somnat, inborrad i min famn (märkte att han verkligen behövde närhet efter en jobbig eftermiddag). Mys!

Och idag har jag haft en lugn förmiddag med sovmorgon. Strax före 13.00 följde jag med Alex till en klasskompis för några timmars lek. Det är så kul att han börjat hitta killkompisar i skolan också. Man märker ju hur barnen redan nu allt mer delar upp sig och leker killar för sig och tjejer för sig. Jättetråkigt tycker jag, men det är väl så det är. Och jag har lite oroat mig för att han inte ska hitta nya vänner, men det verkar inte vara några problem. Nu lekte han tre timmar med kompisen L, och de hade haft jätteroligt och lekt både inne och ute. 🙂

När jag kom hem fixade jag undan en halvtimmes jobb (behövde förbereda morgondagens ”lektion” för de nyanställda), förberedde middagen lite och vid tre gick jag och Riddaren en promenad på nästan en timme innan vi hämtade Alex vid fyra. Skönt att komma ut och röra lite på sig också!

Avslutade dagen med att steka en massa köttbullar och pannbiffar med lök. Och det blev attans goda köttbullar alltså! T o m Alex, som annars helst vill ha köpta Felix Delikatessköttbullar (suck!) åt med god aptit potatis, köttbullar och rårörda lingon och berömde köttbullarna översvallande! 🙂

Såååå….påsken bjöd på omväxlande vila, nytta och nöje. Synd bara att den är slut redan…

Etiketter: , , ,

Kommentera

