Ny cykel


Nu kommer somliga att förfasa sig, men skit samma! 😉 Idag åkte vi och köpte en ny cykel till Alex. Han är på väg att växa ur sin gamla – både storleksmässigt och designmässigt. Det är så sorgligt, men trots att han bara går i förskoleklass än märks det redan hur viktigt det är att ha coola, tuffa och grabbiga saker bland vissa av hans klasskompisar. Att då komma med en ljusblå Sjösalacykel med pakethållare och röd cykelkorg är att be om gliringar. Och hur mycket jag än hatar att ”rätta in mig i ledet” och bejaka detta förakt för allt som klassificeras som tjejigt, vill jag ju inte riskera att mitt barn ska bli retat. Så man gör nästan våld på sig själv och visar ”tuffa” och ”häftiga” cyklar för sitt barn. För än så länge är man hela hans värld och det mamma och pappa tycker väger tungt. Suck… Jag blir så ledsen över att det är så här fortfarande… DUMMA föräldrar som uppfostrar sina söner att tycka att tjejer är mindre värda genom att bekräfta att man är mindre ”manlig” genom att man gillar ”tjejiga” saker som rosa, Lego Friends, röda cykelkorgar, dockor eller vad det nu kan vara. 😦

Men, men… Nu var Alex eld och lågor över att få en mer grabbig cykel och det handlade inte om att han egentligen hellre ville ha en mer tjejig cykel och att vi nekade honom. Han älskade den nästan neongröna Crescentcykel vi sneglat på. Och det är väl här jag tänker att en och annan läsare tycker att vi är dumma i huvudet som köper en så dyr cykel åt Alex. Men det skiter jag i! 🙂 Ska min unge ut och cykla i trafik, och där han riskerar att möta andra cyklar och mopeder, ska han banne mig ha så bra och säker cykel och hjälm det bara går. Då får det kosta! Bara hjälmeländet gick på nästan 800 kr, men då får den toppbetyg i säkerhet också.

Så nu är han utrustad med treväxlad cykel med fot- och handbroms, ny hjälm och cykelhandskar (vem minns inte hur ONT det gör att skrapa upp handflatorna mot asfalt?). 🙂 Hönsmamma Petra gör vad hon kan för att minimera riskerna. 😉


Hej vad det går!


Stolt ägare till ny cykel.

Etiketter: ,

Ett svar to “Ny cykel”

  1. Tiggertufflan Says:

    Säkerhet ÄR viktigt men det är ju väldigt bra om det går att kombinera med något som ser bra/snygg ut och jag förstår om ni har en nöjd son för det var en väldigt snygg cykel och hjälm ! 🙂

Kommentera

