Vapiano


Igår ringde väckarklockan 04.30. Okristligt tidigt om du frågar mig. Men vi skulle till Stockholm med jobbet, så det var bara att bita ihop. 05.45 kom de snälla sväronen för att vara barnvakt fram tills skolan började 08.20 (tur de är morgonpigga av sig!). Själv satte jag mig i en taxi 06.00 och åkte in till stationen. Eftersom Riddaren började jobba 06.00 och vi inte gärna kunde be sväronen komma ännu tidigare fick jag åka taxi för min chef. Skönt, för annars vet jag inte hur tidigt jag varit tvungen att åka.

Jag ägnade tågresan åt att omväxlande blunda och försöka smålura lite eller prata med en kollega. Vi skulle vara i en konferenslokal på Kungsholmen så vi kunde promenera dit från Centralen. På vägen dit fick jag syn på restaurangen Vapiano. Jag har läst om den i några bloggar, men inte fattat att det är en hel kedja av restauranger. Maten har sett så himla god ut och jag älskar ju italiensk mat, så jag blev eld och lågor och började genast lobbya för att vi skulle gå dit på lunchen.

Efter en otroligt seg förmiddag då absolut ingenting nytt sades, och jag verkligen funderad över varför vi skulle släpas till Stockholm i svinottan för att höra samma saker som vi redan hört, blev det äntligen lunch! Gissa vem som var superpepp och ledde vägen mot Vapiano? 😉

Himla rolig restaurang alltså! Köerna var inte lika roliga, men häftigt att de lagade till ens matportion medan man fick stå framför och titta på och svara på vad man ville ha i. Jag hade svår beslutsångest gällande vad jag skulle välja för mat (ville liksom ha minst tre olika) men valde till slut Risotto pollo al limone. Risotto gör man (jag) ju liksom aldrig hemma. Och det var SÅ HIMLA GOTT! Jag var lätt euforisk av matlycka, och det händer inte så ofta. 😀

De andra skrattade gott åt mig när jag lyckligt deklamerade att lunchen gjorde det värt att åka till Stockholm även fast dagen i övrigt var rätt värdelös. 🙂

Jag hade ingen kamera med mig, men slängde iväg några mobilkort i alla fall. Kollegorna är blurrade för jag är inte säker på att de vill synas i en blogg. 🙂


Mycket mysig inredning också – även om ryggstödslösa stolar inte direkt inbjuder till någon långsittning. Funkar ju dock på en lunch.


Närmast kameran står min fantastiskt goda risotto.


Till ”efterrätt” tog jag en supergod latte macchiato.


Här är kön fram till disken där maten lagas till.

Eftermiddagen var marginellt mer meningsfull än förmiddagen och jag var sååå trött. Vi fick sluta lite tidigare så plötsligt hade vi över en timme tills tåget skulle gå. Men vi var för trötta för att orka trava iväg nånstans, så vi gick mest runt och kikade i lite affärer på Centralen och väntade på det himla tåget.

Jag lyssnade på musik större delen av resan. På slutet blev det lite lediga platser i vagnen och jag kunde flytta fram till vår nya kollega Anna som är himla trevlig. Så vi pratade glatt bort sista delen av resan.

Riddaren och Alex var snälla och kom och hämtade mig vid stationen och vi skjutsade även hem Bosse och släppte av en annan kollega vid McDonalds där vi köpte middag. Så skönt att komma hem sen, vid 19.20. Himla lång dag blev det! Men bra med lite extra flex eftersom jag behöver vara ledig på måndag då skola och frita är stängt.

Etiketter: , ,

Kommentera

