Helt meningslöst. Om inte för att…


Min dag startade 04.59 igår av att jag vaknade med ett ryck en minut innan väckarklockan skulle ringa. 06.50 gick tåget mot Stockholm. Vi var ett helt gäng som bokat in oss på en tre timmar lång, obligatorisk, utbildning i jämställdhet. På mitt jobb anser man alltså att det är mer meningsfullt att skeppa folk från hela landet till Stockholm för utbildningar, än det är att skicka 1-2 utbildare till respektive kontor. Känns fint att våra skattepengar används så eftertänksamt… 😦

Det var första gången jag besökte vårt huvudkontor, sedan det flyttades ut utanför city, så det var ju lite kul att få se hur där såg ut. Men utbildningen! Herregud! Tre totalt bortkastade timmar (och då tycker jag ändå att jämställdhet är både viktigt och intressant)! De två tjejerna som höll i utbildningen var så dåliga. Den ena sa ”eller hur” en gång per mening och började plötsligt mer eller mindre ”attackera” oss i en diskussion på ett sätt som var helt obegripligt. Vi fick inte ta upp fiktiva exempel på en person som kunde diskrimineras eller som var avvikande, för en person i rummet ”kunde vara den personen i exemplet”. Och då var det absolut ingen som antydde att det t ex var fel att vara kille och ha nagellack och örhängen utan diskussionen handlade om att det finns en viss föreställning hos allmänheten och vår arbetsgivare om hur en myndighetsperson ska se ut. Det blev väldigt obehaglig stämning där ett tag, och när hon frågade om vi förstod hur hon menade svarade många av oss nej flera gånger. Då valde hon att bara gå vidare och vi bara…..??? Ooookej….

Riktigt dåligt var det alltihop. Hoppas vi får en kursutvärdering för då ska här sågas vid fotknölarna kan jag lova! Dessa tre timmar (som i själva verket blev 8½ arbetstimme med resorna) för mig gav mig noll nytt. 1½ arbetsdag bortslösad för mig. 😦

Enda ljusglimten med denna resa var att jag hade trevligt resesällskap. jag satt och surrade med vår nyanställda A på upp- och nerresan och vi gick och åt lunch på Vapiano innan vi åkte hem. Älskar verkligen Vapiano!

13173933_10153792577694317_5200318733487580588_n
Pasta Rosso. Micket gott!

Vi var hemma i Norrköping vid 15.50 och då kom Riddaren och en mycket täppt och snorig Alex och hämtade mig. ❤ Vi handlade hem tacosingredienser på vägen hem. Storhandla får vi göra idag.

Etiketter: ,

Kommentera

