Att e-handla – my kind of shopping!


Jag tillhör de där som tycker att utvecklingen av e-handel är rätt underbart. Jag hatar t ex att trängas med folk under julhandeln eller på mellandagsrean! Men reor online är ju fantastiskt roligt!

Och det här med att man kan hitta mitt dyrschampo Kerastase för under halva priset online jämfört med i butik, och Kaneboprodukter för flera hundra kronor mindre online, är ju helt underbart! Jag älskar Pricerunner och Prisjakt! Bästa grejen! 🙂

Jag har förstås hittat några favoritbutiker på nätet. AgnesAmelia är en av dem. De har en smart och smidig hemsida full av produkter jag älskar! Och det är lätt att handla där och leveransen går fort. Dessutom tycker jag de är riktigt duktiga på att marknadsföra sig. De använder Instagram och Facebook och skapar intresse för sin hemsida genom att ibland tävla ut presentkort eller en vara. Och de samarbetar med kända bloggerskor med tävlingar för att marknadsföra sina varor. Jag tror det är ett väldigt smart sätt att hitta köpare och skapa en positiv bild av sin butik!

En annan webbutik som jag gärna använder är NordicFeel. De har bra priser, stort utbud och en väldigt bra betalningssida där alla ens uppgifter sparas när man handlat första gången. Nästa gång man handlar behöver man bara trycka på ett par knappar för att slutföra köpet. Mycket smidigt!

Annars tänker jag att det nog är rätt mycket ”risky business” det där med att ge sig in i webhandelträsket. Det verkar vara väldigt stor omsättning på butiker. Det är ofta jag hittar små trevliga heminredningswebbutiker och bokmärker dem. Nästa gång jag klickar på länken är butiken borta. Det gäller nog verkligen att profilera sig och hitta sin marknad, att nå ut till potentiella kunder. Utbudet på butiker på nätet är så stort och alla tänker nog inte igenom hur vi köpare ska hitta till just deras butik och faktiskt handla där.

Om jag skulle få för mig att starta en webbutik skulle jag nog seriöst överväga att ta hjälp av någon professionell webdesigner, kanske nåt i stil med StarWeb. De kan ju fixa lite mer avancerade – saker som att kunden kan lämna produktomdömen/betyg, rikta nyhetsbrev och kampanjer, visa relaterade produkter vid sidan om det kunden beställer o s v. Den typen av lite mer avancerade webbutiker gillar jag själv eftersom det underlättar mitt handlande.


Fascinerande hur mycket statistik man kan få fram och hur man kan rikta sin webbutik till specifika kunder – bara man vet vad man pysslar med!

Nu är jag nyfiken. Har DU någon favoritwebbutik som du kan tipsa mig om? Varför tycker du att den är bra?

Etiketter:

Kommentera

