Pappabesök (så märkligt!)


Det var vansinnigt skönt att vara ledig torsdag-fredag. Hela familjen var lediga fyra dagar i rad och det händer minsann inte ofta! Vi ägnade de första två dagarna åt att storstäda huset, storhandla och fortsätta röja i trädgården.

Igår var det så dags för min pappa att besöka oss. Han dök upp vid tolvtiden och hade med sig en riktigt vacker blombukett och ett kuvert med en hiskelig massa pengar (”att förgylla semestern med” som han uttryckte det).

Han fick gå husesyn och Alex var så där skönt oblyg och visade sitt rum och det jättestora legobygget han fick sist de sågs. Sen tog vi med oss honom till Färgargården där vi åt lite lätt lunch, typ. Riddaren och jag åt våffla och Alex petade med möda i sig några tuggor på en macka och en kanelbulle. Det var ju helt fantastiskt sommarväder så det var ljuvligt att sitta ute.

Jag tänkte att det nog var lättare att bryta isen och prata när man kan göra något, och att det vore skönt för alla att gå en promenad. Så gick bort till rhododendrondalen där det så smått börjat blomma. Tyvärr var den vita magnolian nu nästan överblommad. Jag älskar ju annars att fota den!

Vi gick bort till femöresbron och örtagården innan vi vände tillbaka. Min pappa berättade att han suttit så mycket stilla sista året sedan hans fru blivit sjuk och att detta var det längsta han gått på evigheter. Skrämmande! Hoppas han kan komma igång och röra lite mer på sig när han nu flyttar till lägenhet i Mjölby. Han rör sig så stelt och ostadigt och man riktigt ser hur ovan han är vid att gå.

Vi åkte tillbaka hem igen och han och jag fick en pratstund på tumanhand på altanen medan Riddaren tog med sig Alex in och tittade på barnprogram lite. Och det är trevande förstås. Och mycket märkligt alltihop. Men han är otroligt vänlig, ångerfull, ödmjuk och välmenande.

När jag och Riddaren förberedde maten fick Alex ta med sig honom upp på sitt rum och där lekte de sedan i över en timme och det var ”jättekul” enligt Alex så där fick han med beröm godkänt. 😉

Medan vi gjorde i ordning maten uttryckte väl jag en viss frustration, men Riddaren, som är en klok man, trots att han är en ko….nääää! Skojar! Nej, men han sa åt mig att jag nog måste ha tålamod och tänka att man inte måste ha så bråttom, att det kanske måste få vara lite trevande och prat om en massa vardagliga saker och att de viktiga sakerna får komma allt eftersom. Sen kändes det liksom lättare alltihop.


Lek på Alex’s rum.

Och så åt vi. Färskpotatis, grillad sparris, grillad fläskfilé, tomat- och löksallad och tzatziki. Och jordgubbar och glass till efterrätt. Och tiden rusade faktiskt iväg och plötsligt var klockan åtta på kvällen.

Och det måste väl ändå vara ett gott betyg, att man kan spendera åtta timmar tillsammans utan att det blir jobbigt? Vi hann avhandla lite viktiga saker mitt i allt vardagssnack och jag visade fotoalbum från när jag var liten (hans nu döda fru hade slängt det enda album han haft med kort på mig så han hade inte sett dessa kort på en hel evighet).

Jag tror jag gjorde rätt som gav honom en chans till. Jo….faktiskt. Och Alex var mycket glad över att ha fått lära känna sin morfar. Och morfadern var nog ännu mycket mer glad över att få lära känna sitt barnbarn. Det syns på bilden här ovan hur mycket min pappa tycker om sitt enda barnbarn redan nu, eller hur?

Kanske, om vi har riktig tur, kan detta vara en win-win-situation för alla…

Etiketter: ,

4 svar to “Pappabesök (så märkligt!)”

  1. Lillan i Cornwall Says:

    Du gjorde helt rätt Petra och du har gett mig hopp och gjort mig mycket glad over ditt handlade. Min son har forlorat kontakten med sin son p.g.a. att mamman vägrat att låta honom ha något att gora med sonen under de senaste 4 åren. Givetvis så innebär det att jag och min man inte heller får träffa honom. Nu nyligen har det värsta hänt…hon har flyttat och vi vet inte vart forutom att hon fortfarande är kvar i Cornwall, så vi kan inte ens skicka kort och presenter till jul och fodelsedagar. Det gor så hemskt ont och min son pratar helst inte längre om sonen, han orkar inte.

    • Petra Says:

      Så sorgligt! Och så konstigt att neka t o m farföräldrarna allt umgänge (!). Har inte pappan någon som helst umgängesrätt i England alltså?

      Jag förstår att det måste vara oerhört smärtsamt för er alla! ❤

      För egen del tänker jag att jag inte tjänar något på att vara bitter och långsint. Jag tror min pappa är en snäll människa, men lite bekväm och konflikträdd. Och det är inte HANS fel att min mamma skilde sig och flyttade iväg med mig +35 mil bort. Det underlättade inte direkt umgänge. Och en 2½-åring mår troligen inte jättebra att några gånger per år skeppas iväg för att träffa den ena föräldern. Troligen en rätt traumatisk upplevelse (som kanske delvis kan förklara mitt trygghetsbehov idag). Så….det var inte lätt för honom. I synnerhet inte efter att han träffade en ny kvinna som verkligen INTE ville ha mig i deras liv…

      Så….jag tänker att han nog förtjänar en ny chans i alla fall. 🙂

  2. Lillan i Cornwall Says:

    Ja din pappa fortjänar en ny chans Petra.

    Det finns ingenting som lagligen hindrar min son från att vara med sin son men p.g.a. mammans krav att han skulle ha honom på bestämnda tider som helt bortsåg ifrån att det helt enkelt var omojligt ibland iochmed att han är musiker så bestämnde hon att han inte fick träffa honom alls eller ha någon som helst kontakt med honom. Genom detta straffar hon inte bara min son och oss men också sitt barn. Jag sympatiserar enormt med alla pappor som befinner sig i en liknande situation och det är många, det vet jag.
    Min son har emellanåt tänkt gå via rättväsendet (through the courts) men det kostar mycket pengar och sen kvarstår samma problem, detta med bestämnda tider. Det går inte ihop med att vara musiker helt enkelt.
    Jag hoppas att mitt barnbarn en dag, när han är äldre gor egna forsok till att kontakta min son…och oss.

  3. illika Says:

    Å jag blir alldeles rörd. Oavsett hur det går så är det väldigt stort av er alla att ge det ett försök.

Kommentera

