Visdomstanden från Helvetet


Nu har jag varit en snabb sväng in till stan, till tandläkaren. Stackars Alex fick roa sig med en film i sovrummet bredvid sin sovande pappa undertiden. Men jag kunde bara inte missa denna tandläkartid för något fel som är trasigt är det ju i min mun, det var jag säker på.

Och mycket riktigt. Visdomstanden på höger sida i överkäken måste tas bort. Oh no! Kände jag. Jag har extremt traumatiska minnen från min förra visdomstandsutdragning nämligen!

Det var den 15/11-1995. Om ni undrar varför jag kommer ihåg datumet så exakt så beror det på att det var två dagar före Den Stora Snöstormen som alla i Jönköping kommer ihåg. Arbetsplatser och skolor stängdes. Alla skolor utom KomVux. Vi hade nationellt prov i engelska den e m och var tvungna att stanna trots att de på radion sa åt folk att försöka ta sig hem innan lokaltrafiken ställdes in). Det gick i princip inte att köra bil. Det blåste så hårt att jag såg en äldre dam formligen singla rätt ut i gatan när en vindpust tog tag i henne. En buss körde rätt in i en busskur och missade två av mina kompisar med en hårsmån – o s v. Därför minns jag.

I alla fall hade min tandläkare noggrant röntgat tanden och kommit fram till att det säkert skulle gå fort och smidigt. Jag skulle dessutom få lustgas för jag var rätt nervös. Min tandläkare vred på mer och mer lustgas och frågade om jag kände något. ”Nej” svarade jag. ”Nu då?” frågade han. ”Nej” svarade jag. Och så höll vi på tills han tittade konstigt på mig och meddelade att jag nu fick maxdos och att han inte kunde ge mer. ”Okej” tyckte jag ”då får du väl börja ändå då”. Det gjorde han. Det knakade och hade sig och lite borta var jag nog för jag låg och funderade på varför jag sakta roterade snett neråt vänster hela tiden. 🙂 Plötsligt small det ett pistolskott i mitt huvud (trodde jag). Sen kom jag på att tanden säkert gått av. Jo då – mycket riktigt. DÅ klarnade det i min skalle och jag blev skiträdd och började antagligen hyperventilera vilket fick till följd att jag fick i mig för mycket lustgas. Hjälp vad jag mådde illa plötsligt! Så där spy-rakt-ut-illa. Min tandläkare fick justera dosen och så fick jag nya bedövningssprutor och när jag låg och väntade på att de skulle verka visste jag plötsligt inte om jag DRÖMT att tanden gått av eller inte (!). Inte vågade jag fråga heller för jag var rädd att de skulle minska dosen lustgas då. Jag var duktigt groggy vid det här laget. Sen höll han på med min tand hur länge som helst. Jag kan fortfarande höra hans röst i mitt huvud: ”Nu fick jag grepp” – *knak* – och så slant han. Till slut hade han grävt sig ner tillräckligt långt i mitt tandkött för att få ordentligt tag. Jag hade stygn både kors och tvärs i munnen när jag var klar.

När jag satte mig upp kom en sköterska in och tittade beklagande på mig och frågade hur det var med mig. ”Jo vars” sa jag matt. ”Ja, du låg här ju så länge!” sa hon. ”Gjorde jag?” frågade jag förvirrat och tittade på klockan. 2½ timme hade jag varit där! Det var inte konstigt att det kändes som om jag fastnat i en tidsslinga med tandläkarens ”Nu fick jag grepp” ekandes om och om igen. Jag käkade Citodon (eller vad de heter) som sockerpiller de närmaste dagarna och vill sedan dess inte gärna låta en tandläkare komma i närheten av min mun med vassa föremål.

Nu har jag fått en tid den 9 juni (första lediga tiden de hade) vilket innebär 3½ veckas vånda. Jag bad dem höra av sig om de får en återbudtid innan dess så jag får eländet överstökat. Den här gången blir det ingen lustgas utan jag får klara mig med 10 mg Stesolid. Återigen har de röntgat tanden och bedömt att det inte bör vara några problem att dra ut den. Men jag bävar…

Etiketter: ,

Kommentera

