Good riddance


Jag var ledig igår eftersom jag med råge jobbat hela min vecka när vi kom hem från Stockholm i torsdags (mer om den resan senare). Redan på onsdagen gjorde den där jävla visdomstanden distinkt mycket ondare, och på torsdagskvällen insåg jag att det inte fanns en chans i helvetet att jag skulle palla med att vänta till den 9 juni då jag hade tid för utdragning av tanduslingen. Så igår ringde jag privatjourtandläkarna och fick en tid 11.40 hos en annan privattandläkare i stan.

Hon såg ut att vara ungefär 22 år gammal, men var vänlig och gav ett kompetent intryck – trots sin ringa ålder. Så jag samlade mod från tårna och bad om att de skulle dra ut tanduslingen där och då, istället för att ge mig penicillin eller nåt för att jag skulle klara mig fram till den 9:e. Vi åker ju till Rhodos den 18 juni och det kändes väl tight inpå resan att dra en tand nio dagar innan om man skulle få någon komplikation eller så.

Så de röntgade tanden (igen) och jag fick dra min skräckhistoria från förra gången de drog ut en visdomstand på mig en gång till. Det tyckte hon var jättebra att få veta för då kunde hon lägga upp strategin utifrån att även om det såg ut att vara enkla rötter på tanden så kanske den ändå skulle visa sig klurig att få loss.

Jag fick en Stesolid ihop med en cocktail smärtstillande tabletter i samband med att hon satte bedövningen. Tror bara jag fick 5 mg Stesolid, för jag kände absolut noll och ingen effekt av den (10 mg brukar knappt märkas det heller tycker jag). Medan jag satt och väntade på att bedövningen skulle verka skulle jag sms:a Riddaren som satt i väntrummet tillsammans med Alex. Men jag skakade så våldsamt att jag knappt kunde knappa på telefonen. Fy sjutton vad skräckslagen jag var alltså!

Själva utdragandet gick väl ändå på det stora hela bra. Det gjorde inte ont och tandläkaren var noggrann och försiktig och höll på länge och lossade tanden genom att pressa från sidorna. Det knastrade väldigt otrevligt, men hon var noga med att påpeka att det berodde på att det var hål i tanden. Efter ett tag lossade i alla fall tanden och den och en benbit från kindbenet (!) kom ut. En liten rotbit satt kvar så de röntgade på nytt för att se om den gick att ta ut ytan att det blev hål hela vägen upp i bihålorna (!!!). Då dödde jag nästan av äckel.

Men hon fick ut biten och det var inte hål upp i bihålan (vilket hon testade genom att hålla för näsan på mig medan jag blåste. Huäää! Annars hade det väl åkt ut luft genom tandhålet antar jag. Urk!

Så….. Sen var det bara att hosta upp 1400 kr till (utöver den 464 kr i måndags) och åka hem. Och sen dess har jag sovit och sovit och poppat insomningstabletter och värktabletter. Tur man hamstrat på sig allt från Panodil, Ipren, Treo och sånt till Tradolan (när jag hade njursten). Igår gjorde det inte så värst ont. Det var värre på morgonen och förmiddagen idag. Käkarna har nästan låst sig och kinden ömmar som jag gått en boxningsmatch och förlorat. 😉 Så idag fick jag gå på det tunga artilleriet med värktabletter.

Jag har levt på vatten och släta soppor hitintills. Vill liksom inte riskera nån inflammation i såret! Beach 2016 here I come – eller nåt. 😉

Känns i alla fall sååååå himla skönt att den är borta nu! Hoppas på snabb läkning och att äntligen slippa denna diffusa tandvärk jag dragits med sedan i februari. Har mest sovit och legat idag så det var himla skönt att få det gjort när jag nu ändå var ledig i tre dagar. På måndag borde ju det värsta vara över kan man tycka.

Etiketter: ,

Kommentera

