Svenska språket


Jag läser Helgas dagbok, om hur illa hennes sons lärare stavar/skriver. Och igenkänningsfaktorn är hög. Vi får ständigt meddelanden från skolan som är fulla av stavfel, syftningsfel, särskrivningar och grammatikfel. Ibland har man liksom bara häpnat! Nu sist var ”poolen” stavat med ett ”o” t ex (hade man iofs rättat senare). Och detta är alltså människor som jobbar inom skolan.

Men jag börjar undra om det inte är så här det kommer att vara framöver. Man ställer nog inga större krav på eleverna längre när det gäller grammatik och stavning. Kan man inte själv är det väl f ö svårt att rätta andra. 😉

Jag ser ju bara hur det är på mitt jobb. Nästan alla mina nya, unga kollegor, verkar inte kunna skriva korrekta meningar. De ser inte skillnaden på en bisats och en fullständig mening. De kan utan problem stapla flera meningar på varandra. De vet inte skillnaden på ”de” och ”dem” och det de skriver är ibland närmast obegripligt. Och då jobbar vi alltså på en statlig myndighet (!). Mest är jag fascinerad över att arbetsgivaren inte verkar det minst intresserad av att ta reda på om folk faktiskt kan skriva innan de anställer nya. Med tanke på att vi skriver beslut och i övrigt kommunicerar skriftligt med andra myndigheter och människor är ju det en högst viktig kunskap man behöver behärska för att kunna göra ett bra jobb.

Jag är långt i från felfri och skriver säkert fel ibland, men nu när jag handleder de nyanställda vet jag ibland inte vart jag ska ta vägen. Jag kan ju inte rätta ALLT. Men det händer att jag knappt förstår det som skrivits och i besluten försöker jag rätta alla stav- och grammatikfel när jag får chansen.

Jag fattar ju också att språket utvecklas, men att all kunskap om grammatik bara faller tycker jag är sorgligt. Och så många ord kommer snart att vara utdöda p g a det dåliga ordförråd våra unga idag besitter. Jag tänker att nyanserna i språket försvinner när man inte kan så många ord…

Men, men… Jag är väl bara en gammal stofil förstås (kan en stofil vara kvinnlig förresten?). 😉

Etiketter:

Kommentera

