Kolymbia, Rhodos, dag 1.

Lördagen den 18 juni åkte vi alltså till Rhodos igen. Vi fick ju liksom mersmak efter resan dit i augusti i fjol. Men den här gången åkte vi till andra sidan av ön, till Kolymbia. Och smidigt nog kunde vi flyga härifrån Norrköping. Sväronen körde oss till flygplatsen på morgonen, 06.15.

Medan vi väntade på att få gå ombord roade sig Alex i lekhörnan och Riddaren och jag tog varsin drink (det är en av ytterst få gånger jag druckit alkohol så tidigt, men det kändes som det behövdes för att lugna nerverna lite).

På flygplatsen.

Det är skönt med en så här liten flygplats. Inget incheckningskaos och planet kom iväg på utsatt tid. Det är mest starten och landningen jag hatar. Den här gången gick det dock rätt bra. Det skumpade lite när vi tog oss genom molnlagren förstås, men det var inte så farligt. Och sen slapp vi turbulens nästan helt. Skönt!

Den glada minen till trots var Alex inte särskilt lycklig över sin mat. Pannkakorna var tydligen inte goda och sylten var fel sort. Vi fick tjata halvt ihjäl oss för att han skulle få i sig åtminstone lite mat.

Mycket moln var det under oss på resan.

Men när vi väl kom till Medelhavet och Rhodos syntes inte ett moln så långt ögat nådde.

Nerflygningen till Rhodos flygplats gav mig lite halvpanik. Det var nog mest för att jag då satt vid gången och inte kunde se ordentligt. Det kändes som piloten flög planet i cirklar över havet allt långsammare och motorerna höll på och ven och växlade mellan gas och broms. Jag såg bara vatten och fattade inte vad som hände. Men plötsligt insåg jag att vi var nästan nere på marken. Flygplatsen ligger ju precis vid havet men jag såg bara havet från där jag satt. Det hann bli rätt jobbigt där ett tag, men vi landade förstås tryggt och säkert.

Riddaren fotade inflygningen över Rhodos. Ungefär här bodde vi förra gången vi var här.

Det var HETT på Rhodos! Tänk hårfön på högsta värme typ. Och naturligtvis saknade transferbussen i princip luftkonditionering. Jag tycker det är så under all kritik att Fritidsresor 2016 kör med skållheta bussar! Okej för en kortare transfer, men vi åkte i nästan 1½ timme. Svetten bara rann om oss och man försåg oss inte ens med vattenflaskor. Det drog ner mitt betyg av resan rätt rejält kan jag säga. Förra året åkte vi med en annan arrangör och då var bussarna behagligt svala, så det finns ju moderna bussar uppenbarligen.

När vi äntligen kom fram till vårt hotell var vi rätt möra. Men väl där blev vi helt fantastiskt väl mottagna. Vi fick lämna våra väskor och blev sedan snabbt och smidigt eskorterade till vår del av hotellkomplexet där vi fick en välkomstdrink och blev incheckade av en jättetrevlig norrman som pratade perfekt svenska. 🙂

Och vår hotellsvit var underbart sval och fräsch! Lyxen med att ha en egen terrass med direktnergång i en pool man delade med fem andra rum var inte heller fel. Och ett kylskåp som varje dag fylldes på med vatten, öl och olika läsk. Mycket praktiskt!

När vi bytt om, druckit och packat upp lite gick vi för att se oss omkring. Hotellet var så sjukt stort och bestod av fyra olika delar (Tropical, där vi bodde, Activity, Relax och Deluxe). Där fanns fem olika restauranger, en massa barer/poolbarer, en lekplats, tennisbana, klätterhinderbana för äldre barn/vuxna, massor av pooler, en scen med uppträdanden m m.

Middag serverades från klockan 18.30 och då var vi rejält hungriga! Vi hade ju knappt ätit något sedan 09.00-10.00 någon gång. Bufférestaurangen var enormt stor och ljudvolymen helt bisarr. Tänk fem dagis i en ekande lokal. Helt galet! Men det fanns massor av mat att välja på. Sen tyckte iofs Alex och jag att det mesta inte var gott, men vi lyckades ändå äta oss mätta, och det var väl huvudsaken.

Vi gick och la oss tidigt på kvällen för vi var verkligen trötta efter resan. Men vi hann i alla fall ta ett kvällsdopp i vår pool innan vi somnade. Härligt!