Kolymbia, Rhodos, dag 4.


Det var väl ungefär här någonstans vi började inse att det fanns myggor på Rhodos – and lots of them! Riddaren behövde sova i dubbelsängen för den var hårdast (han har ju dålig rygg och får jätteont av mjuka sängar). Alex ville inte sova själv i extrarummet där det stod två enkelsängar, så han fick välja om han ville sova med pappa i dubbelsängen eller med mig i extrarummet. Han ville då att han och jag skulle sova i extrarummet.

Nu visade det sig alltså att Alex och jag, som sov i eget rum var helt fulla av myggbett, medan Riddaren som sov i ”huvudrummet” inte hade ett enda bett. Hemma brukar det vara tvärtom. Myggen älskar Riddaren och jag brukar aldrig bli biten.

Rhodosmyggen är dessutom ljudlösa, de jävlarna, så man hör dem inte. Och betten är helt vidriga! Svenska myggbett kliar inte på mig om jag nu nån gång blir biten. Rhodosmyggbetten blev svullna, röda och kliade i flera dagar. Alex, stackarn, ser ut som han haft vattkoppor i ansiktet fortfarande p g a alla röda bett. 😦

I alla fall… Vi startade den här dagen som alla dagar ditintills, med frukost och sedan bad i poolen vid vårt hotellkomplex. Alex sprang i ett till George i poolbaren och fick sina ”apple juice”. De kunde ju inte prata i övrigt, men jag följde med någon gång och då sa George att ”now we’re best friends”, vilket Alex tyckte var jättekul. 🙂 Han var verkligen supertrevlig, denne George. Han berättade bl a att han och hans fru skulle få sitt första barn i slutet av augusti och så sa han att Alex påminde honom om honom själv i samma ålder (i sättet alltså).

Alex lekte mycket med den norska pojken i poolen så vi kunde ligga och slappa en del i våra solstolar. Skönt!

Efter lunch bestämde vi oss för att gå ner till havet. En av de svenskar som jobbade för hotellet (som lekledare och informatörer till gästerna skulle man kunna säga) berättade att det fanns fina ställen vid havet där man kunde snorkla och titta på fiskar. Så vi tog på oss badkläder och drog på oss tröja och kjol/shorts över och gick ner till stranden. När vi kom dit insåg jag att batteriet till systemkameran var helt slut (så typiskt), så det fick bli ett par mobilkamerakort bara.


Alex vid strandkanten.

Stranden var inte alls lika fin som den vi låg vid förra året. Det var rätt fult byggt ända ner till stranden och folk låg verkligen som packade sillar. Förra årets strand bestod bara av klappersten och var väldigt fin (om än opraktisk när man skulle bada). Den här bestod av både sten och (brun) sand.


Berget där i bakgrunden skulle vi komma att klättra på två dagar senare.


Håhåjaja. Sådana här bilder bjuder jag egentligen inte alls gärna på, men…man ska väl inte vara fåfäng….eller nåt (Fast jag måste påpeka att BH:n faktiskt inte satt så där snett och konstigt i vanliga fall. Jag måste ha suttit snett och konstigt med kroppen.) 😉

Vi hann knappt komma i och doppa oss och Alex hann se ett par små fiskar i sitt cyklop innan han började gråta för att det sved så på kroppen av saltet i vattnet. Ungen har ju känslig hud från början, och nu hade han väl återigen skrapat sig lite mot poolkanten (hände samma sak förra året) och då sved det i huden. Han fick rusa upp och torka av sig fort som ögat. Så nåt vidare badande i havet blev det ju inte. Efter den gången gick vi inte dit något mer.

På kvällen hade vi bokat bord på den mexikanska à la carte-restaurangen på vår del av hotellet (Tropical). Det ingick två gratis à la carte-middagar i all inclusive-paketet – och herregud vad mat vi fick!!!

Först fick vi in fyra eller fem stora fat med olika förrätter (varav det godaste var quesadillas). Redan när vi proppat i oss av dessa var jag mätt liksom. 🙂 Men då kom huvudrätten in (som vi fått välja när vi kom dit).

Jag tog chicken fajitas och Riddaren tog tacos. Alex tog (med stor skepticism) hamburgare).


Min chicken fajitas. Den var helt okej.


Riddarens tacos.


Alex och hamburgaren han verkligen fick kämpa med för den inte var god.

Mellan huvudrätten och efterrätten fick vi in någon slags drink med tequila och nåt sött (rätt god). Sen kom de snabbt (för snabbt för jag var proppmätt) med efterrätten. Alex ville inte ha nåt. Jag tog glass och Riddaren nån cheesecake.

Sen kunde vi RULLA därifrån! 😀


Tequiladrinken.

Medan vi satt på restaurangen förresten, häpnade vi återigen över ett fenomen jag aldrig sett tidigare. Vart man tittade satt barn (från ca året och upp till Alex ålder eller lite äldre) klistrade framför surfplattor vid matborden. Det verkade som föräldrarna tyckte det var en ypperlig barnpassningsmetod att ställa upp en surfplatta framför ungarna så de satt tysta och uppslukade vid middagen. Så. Himla. Beklämmande. När vi åt vår mexikanska middag satt det ett par med sina barn intill. Surfplatta på bordet och pappan uppslukad av sin mobiltelefon. Så trevlig familjemiddag…..eh….


Sociala familjen.

Efter maten gick vi och hämtade ett spel (Ap-Bingo) och så satte vi oss i baren och spelade och drack en drink. Supergulliga Betty i baren fixade en jättefin ”drink” åt Alex igen och jag berättade hur mycket han uppskattade drinkpinnarna och glittergrejerna hon gav honom. Även hon skrattade och pratade med Alex och blåste slängkyssar efter honom (han blåste tillbaka till henne). 🙂


san Fransisco till Riddaren, Piña Colada till mig och äppeljuice till Alex.

Medan vi satt där och mös ringde de från Riddarens jobb och frågade om han kunde jobba natt natten därpå. 😀 Liiiite svårt dårå. Men fräckt att ringa folk på deras semester tycker ju jag.


”Nej, jag kan inte jobba. Jag är på Rhodos.”

Och jag satt och beundrade en ring jag köpt i en av souveniraffärerna för 7 euro.

Etiketter: , ,

2 svar to “Kolymbia, Rhodos, dag 4.”

  1. Mossfolk Says:

    Vad mysigt ni verkar ha haft det. Jag, som alltid sagt att solsemester absolut inte är något för mig, känner mig nästan (men bara nästan ;)) lite lockad.

    Jag skulle så himla gärna vilja ha en inblick i de där surfplattefamiljernas vardagsliv. Och jag funderar på vad det ger för konsekvenser för barnen.

    • Petra Says:

      Det är stor skillnad på att åka iväg på solsemester och att stå ut med värmen hemma tycker jag. Har man hotell med luftkonditionering har man det ju svalt och skönt vid måltider och när man vilar/sover. Resten av tiden kan man hoppa i havet/poolen och svalka sig. 😉

      Usch ja! Hur blir dessa barn som isoleras framför skärmar med barnprogram/-spel och får minimalt med tid med sina föräldrar? Hur lär de sig det sociala samspelet? Hur får de värme och kärlek? Man blir riktigt illa berörd! I lagom doser är det toppen med distraktion i form av spel/barnprogram tycker jag, men vid måltider? NÄÄÄE!

Kommentera

