High Chaparral, del 1


Jaha, nu får ni ha tålamod med ett bildregn, men om vi åkte till High Chaparral mest för Alex’s skull, så var det nästan lika mycket för min skull. Haha! Jag såg det nämligen om ett alldeles underbart tillfälle att få fota coola miljöer! Och gudarna ska veta att jag fotat! Sisådär en 300 bilder. 🙂

Så även om jag försökte sålla var det skitsvårt att inte överösa bloggen med bilder! Därför delar vi upp besöket i två delar (dag 1 och dag 2). Okej?

Vi kom fram lagom till när de öppnade klockan 10.00 på onsdagen. Sen fick vi väl köa ca 20-30 minuter innan vi kom in, men det var ju det det. Vi var vrålhungriga när vi kom fram så vi började besöket med ett besök på Mamma Daltons Pangkakshus där det serverades en ganska enkel, men okej, pannkaksbuffé. Vi kunde äta oss ordentligt mätta i alla fall (även om priset fick mig att svimma lite).

Sen fortsatte vi till föreställningen ”Nybyggarna Sven-Erik och Ester” som bara spelades en gång per dag. Den var verkligen så där.


Ester med amerikakofferten.

När vi sett den föreställningen ville Alex absolut köpa gevär och cowboykläder. Nästan alla ungar var utklädda i varierande grad och hade knallpulverpistoler. Och vi hade ju liksom räknat med att vi skulle köpa grejer till Alex. Vad vi däremot inte räknat med var den otroliga kö som det var till affären! Jag tror Alex och Riddaren köade i 30-40 minuter! Galet! Själv gick jag runt och fotade lite medan jag väntade på dem.


Diligens.


Begravningsbyrån.

När Riddaren och Alex äntligen kom från affären hade vi precis missat Lucky Luke-föreställningen så då bestämde vi oss för att ta tåget till Mexico istället. Alltså, de har de mest underbara gamla ånglok på High Chaparrll! Så fina! För 30 kr per person fick man åka med.


Konduktören berättar att man kommer att göra ett snabbt stopp i Buffalo Springs.


I Buffalo Springs visar det sig dock bo banditer och plötsligt är vi mitt uppe i ett tågrån!


Här går tågrånaren runt och letar värdesaker bland passagerarna. Lite läskigt, men mest spännande tyckte Alex.


Det utbröt en eldstrid, rånarna sköts och tåget kunde åka vidare mot Old Mexico.


Vi närmar oss Old Mexico!


På torget i Old Mexico.


Alex laddar geväret.

Vi kom lagom till föreställningen Zorro.


Spännande värjfäktning på slutet!


Det här kortet tog jag med mobilen, men det blev ändå ett favoritkort från dagen.


Kolla vad svart det är i trädens bladverk från all rök som tågen avger! Det är smutsigt, men vad gott det luktade! 🙂


Överallt stod sådan här fin rekvisita och bara skrek efter att få bli fotograferad! 😉

Vi åt en sen lunch i Old Mexico. Det var bara jag som var riktigt nöjd med det valet. Min quesadillas var jättegod! Alex petade mest i sin mat (som för det mesta när vi äter ute)…men var pepp och glad ändå.


Från Old Mexico kunde man åka hjulångaren Natchez till Vilda Västern. Det var vi ju naturligtvis också tvungna att prova!

Vi klev av i Vilda Västern.


Ett sånt där fint ånglok till!


Vi besökte Indianön också.


En äkta kanadensisk indian.


En bov. 😉

Medan vi väntade på vilda västern-föreställningen passade vi på att gå iväg och åka diligens. Det var väl inte så jätteupphetsande, men var man nu ändå på High Chaparral måste man ju uppleva allt resonerade vi.

Vi såg till att vara i god tid till ”Wild West Stunt Show” så vi skulle få bra platser. Äntligen en föreställning med lite klass på! Det var galopperande hästar, hjältar och banditer och en ordentlig gun fight! 😉

Det var en riktigt bra föreställning tyckte vi alla tre. Så det var en bra avslutning på dagen. Parken stängde 18.00 så det var dags att dra sig mot utgången.

Det var fascinerande många vuxna människor som klätt ut sig. Alltså, seriöst klätt ut sig, med läderhattar, ridbyxor, patronbälten med mässingspatroner, fejkpistoler med hölster, cowboyboots. Jag vågar inte ens tänka på vad det måste kosta!? För mig helt obegripligt att man vill lägga de pengarna. För inte sjutton går man omkring i cowboykläder nån annan gång? Eller? (Snälla, säg att man INTE gör det! Haha!) Sjukt!

Något annat jag konstaterade under dagen var att High Chaparral inte är ett ställe för er som inte tål att barn leker skjuta-lekar och siktar på varandra. Är man av åsikten att barn kommer att bli psykopater om de får leka med vapen och låtsasskjuta varandra kommer man högst troligtvis att avlida efter nån timme på High Chaparral. Exakt alla barn sprang nämligen omkring och fyrade av knallpulverpistoler mot varandra och allt som rörde sig. Typ. Och nej, jag kan inte precis uppröra mig över det. Jag vet att Alex vet att det är en lek och att det är skillnad på lek och verklighet. Vi har pratat rätt mycket om vapen och krig och att jag inte tycker om vare sig det ena eller andra. Och Alex förklarar att han faktiskt bara leker. Jo, precis som barn (pojkar) gjort i alla tider. Det är som det är. Jag tror inte på att förbjuda lekar. Jag tror däremot på att erbjuda alternativ (t ex dockor och mer ”tjejiga” lekar) och att prata om varför jag ogillar vapen, vad de kan göra för skada o s v.

När parken stängde checkade vi in på vårt rum på hotellet som ligger precis intill. Sen gick vi och ställde oss i världens kö på Pizzeria Manolito för att få en medioker pizza och en äcklig pasta till Alex. Maten var verkligen ingen hit på High Chaparral och priserna….eh….väl tilltagna. Så Alex petade i maten igen, och dessutom fick vi slåss med sjuttionitton närgångna getingar.


Så här öde låg entrén till High Chaparall när vi begav oss tillbaka till hotellet.

Hotellet påminde mest om en barack med sommarhuslukt. Väldigt spartanskt. Men vi skulle ju bara sova….så… Och Alex kunde vara ute på innergården och leka med andra små skjutgalna grabbar ända tills det mörknade. Han var sååååå lycklig och hade sååååå kul! Och det var ju liksom det som var huvudsaken. 🙂

Etiketter: , ,

Kommentera

