Dagens Alex


Vi läser ”Lilla huset på prärien” som godnattsaga just nu, Alex och jag. Den handlar ju mycket om hur det var att vara nybyggare på prärien i USA. Indirekt handlar den även om rädslan för indianerna och om hur illa de faktiskt behandlades av de vita. Vi har pratat rätt mycket om det där med nybyggarna och indianerna. Om deras olika syn på mark och om man kan äga den eller inte. Om indianerna vi träffade på High Chaparral, som sannolikt kommer från något reservat. Vad en skalpering är (hu!) och om hur indianerna jagades iväg från all bra mark.

Härom eftermiddagen frågade Alex plötsligt; ”Vad har jag för färg?!”

Det tog några sekunder innan jag förstod att han nog tänker på ”Lilla huset på prärien” och hudfärgen. Jag förklarar att vi är vita, varpå Alex förtvivlat utbrast; ”Nej! jag vill inte vara vit!”

”Nähä”, sa jag. ”Vilken färg vill du ha då?”

”Jag vill vara svart! Som en indian!” tyckte Alex.

”Okej, men indianernas skinn sa man var rött, fast det är det ju inte. Det är ju mer brunt” tyckte jag.

Gullunge! Han vill inte vara vit för de har gjort så hemska saker tycker han!

Men finast av allt tycker jag att det är att han är 7½ år och aldrig har behövt reflektera över vilken färg hans skinn har, eller vad andra har för färg på sitt skinn.

Etiketter:

Kommentera

