Markislycka


I 5½ år har jag längtat efter en markis i köket. Solen har en sällsynt förmåga att irriterande skina rakt in på en när man sitter vid köksbordet – antingen på morgonen när solen lyckas spegla sig i grannens fönster, eller på eftermiddagen/kvällen när den står lågt över hustaket hos grannarna.

Men vet ni vad? Från och med idag kan solskrället lysa bäst det vill för idag har vi fått en markis monterad över köksfönstret! 🙂 En markis med fjärrkontroll dessutom, så nu kan jag sitta vid köksbordet och hissa ner markisen när helst jag behagar. Vardagslyx i kubik!

Är det nåt man ska lägga pengar på är det väl ändå att minimera ständiga irritationsmoment tänker jag. Och köket blir så hett sommartid när solen gassar i på eftermiddagen. Skönt att kunna fälla ner markisen och hålla en del av värmen ute då!


Jag valde grårandigt eftersom jag gissar att det är mest beständigt mot solblekning och smuts från regnvatten. Tyckte iofs att det blev rätt snyggt mot det röda teglet och mörkgrå taket också.

Etiketter: ,

4 svar to “Markislycka”

  1. Madde Says:

    Sådana markiser med fjärr köpte mina sväron med, de är väldigt nöjda!

    • Petra Says:

      Jag med. Förutom att solen ÄNDÅ lyckas lysa mig rakt i ögonen när jag sitter på min plats vid borde (!). Den letar sig in snett från sidan. Men nu kan man ju åtminstone byta plats och få skugga. 🙂

  2. illika Says:

    Snyggt!

Kommentera

