Utvecklingssamtal


Prisa Herren för ett flexibelt jobb! Vaknade 02.00 av migränhuvudvärk (kommer som ett brev på posten en gång i månaden). vacklade upp och letade reda på en Sumatriptan. Somnade om. vaknade av att Alex hostade. Vacklade upp och hällde upp Quilla (slemlösande) och gav honom. Jag sov som en kratta resten av natten, men Alex sov i alla fall utan att hosta nåt mer.

Riddaren var snäll och gick och lämnade Alex på skolan på morgonen så jag slapp (han jobbar eftermiddag). Själv jobbade jag 2½ timme. Sen gav jag upp för huvudvärken blev bara värre och värre igen. Tog en ny Sumatriptan och försökte vila lite. DHL kom och lämnade av Alex’s nya säng, så nu är alla beställda möbler levererade. Återstår ”bara” för oss att fixa färg och golv och faktiskt se till att måla väggar och tak och lägga golv. Hehe. Jag hatar sånt så det blir ju kul. Not!

När skolan slutade 13.40 var det utvecklingssamtal i skolan. Riddaren kunde tyvärr inte vara med (han började ju jobba 14.00) så jag fick gå själv. Alex fick hålla i den första delen själv och det är så roligt att se honom så vuxen och ”samlad” i skolan. Han berättade om de olika böckerna de jobbar med och om ordningsreglerna m m. Gullungen! han gjorde det jättebra! ❤

Sen satt vi med hans lärare och hon berättade om hur hon uppfattar Alex och vilka mål hon tycker vore rimliga att sätta upp för terminen. Hon tycker att han är duktig och verkar tycka att skolan är rolig. Han uppfyller alla förväntningar men är lite pratig och okoncentrerad ibland (nähä?). 😉 Vi pratade om att han ibland nog tycker att det är lite tråkiga uppgifter och att det kan bero på att de är för lätta (i synnerhet i matten). Läraren förklarade att om man gör klart grunduppgiften kan man få lite klurigare uppgifter sen, men Alex hinner inte alltid så långt eftersom han börjar prata och fokusera på annat istället. Han lovade att försöka koncentrera sig mer.

Hon tyckte att han läser bra och han hade fått prova att läsa i den svåraste läsboken (de har tre versioner av samma berättelse i olika svårighetsgrad). Vi har köpt hem den svåraste varianten av boken (”Den magiska kulan”) eftersom Alex gärna ville ha den, så nu kan han öva hemma på båda böckerna.

Alex lovade att träna på små bokstäver (han har hitintills vägrat att försöka hemma när jag försökt uppmuntra till det) när han gör veckoläxan. Det blir hans utmaning under hösten. I matte tyckte hon att det var lagom att ha som mål att klara all matte upp till talet 20. Det innebär att kunna räkna ut t ex att 18+2=20 och att 20-16=4. Annars kan han ju sedan länge räkna åtminstone till en bit över 100. Men sen ska man ju förstå hur det hänger ihop med addition och subtraktion också. Och ”mer än” och ”mindre än” o s v.

Jag fick inte klart för mig vad de pysslar med i SO och NO dock och Alex vill verkligen inte berätta. Man får draaaaaa ur honom allt som har att göra med vad de får göra på lektionerna. Så tråkigt för jag är ju jättenyfiken! 🙂

Efter jul är det nytt utvecklingssamtal inför vårterminen.

Annonser

Etiketter:

2 svar to “Utvecklingssamtal”

  1. Annika K Says:

    Måste man göra de grundläggande uppgifterna i matte? Han kanske tycker att det är för lätt och därför liksom tappar koncentrationen.
    Kanske få lite svårare direkt?

    Fy för sån där djävulsk skallvärk :/

    • Petra Says:

      Tydligen måste man det. ”För upprepning och nötning är bra”. Och så kanske det är. Men jag märker ju att för lätta saker blir lite tråkigt. Sån är man ju själv också.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: