VI firar farmor


Sova-borta-utbildning, besök över dagen i Stockholm, konflikt i teamet på jobbet, den allmänna jobbstressen, mina dumma bilhålor och stressen över att vi lever i ett kaoshem med ett barnrum som ska renoveras – allt detta har gjort mig rätt mör. Så det var otroligt skönt att ta ledigt i fredags så att vi kunde åka och handla inför helgen och jag sedan kunde ägna mig åt att städa huset medan Riddaren drog iväg på öl/middag/ishockey på eftermiddagen-kvällen.

Igår hade vi nämligen bjudit hit sväronen direkt efter Alex´s jujutsuträning. Det var alltså bara att gå upp och börja fixa inför dagen när vi vaknat. Riddaren åkte med Alex på träningen och jag förberedde middagen så långt det var möjligt. Sväronen var här strax efter 13.00. Eftersom svärmor fyllde år igår hade vi fixat tårta till födelsedagsfika.

_DSC4752.jpg

Vi har helt olika mattider så jag åt typ tårta till lunch och Alex, som inte gillar tårta, fick pyttipanna istället och var helt nöjd med det, och att få sitt lördagsgodis efteråt. 🙂

Senare på eftermiddagen bjöd vi på ”Kosackens längtan” (drink) och jag gjorde klart maten. Sväronen brukar äta tidig middag (på eftermiddagen) medan vi brukar äta vid 18.00-19.00. Så det fick bli en kompromiss med middag vid strax före 17.00. Alex var ju typ inte alls hungrig då, men han fick äta det han hade lust med, och så fick det bli lite som det blev med matintaget denna dag.

_DSC4756.jpg

Alex var så nöjd med att farfar och farmor var här hela dagen. Det var så mysigt tyckte han! 🙂 Sen stack han iväg ibland och spelade datorspel en stund när han tröttnade på att vi satt och pratade.

De blev hämtade av min svägerskas sambo vid 20.40, och det var rätt skönt att det inte blev senare så att Alex ändå kunde komma i säng och somna lite halvskapligt. Jag var själv riktigt trött då. Har egentligen inte reserver att styra med middagar så där. Men jag minns inte ens när vi bjöd hem dem på middag senast (måste vara år sedan) och det kändes verkligen som att det måste bli av nu. Och de verkade uppskatta det väldigt mycket, så det var ju roligt. 🙂 Med tanke på hur de alltid ställer upp och är barnvakt när vi frågar vill man ju verkligen få återgälda på något sätt ibland.

Men idag är jag mör! Tur det är söndag. Otur att det står ett rum här i huset som man borde ta tag i att renovera. Vi måste sätta upp ett par tapetvåder där förra husägaren snålade och tapetserade runt en garderob istället för in bakom. Det ska limmas tapet som släppt lite. Det ska spacklas igen hål. Och sen ska det målas. Och när det är klart måste vi köpa laminatgolv och lägga. Hej och hå! Med tanke på Riddarens schema och konstanta förkylningar snackar vi veckor av jobb. Men vad man längtar efter att få klart allt!

Etiketter: , , , ,

Kommentera

