Jönköping


I torsdags eftermiddag åkte jag ner till Jönköping igen. Det var på fredagen dags för dag tre av den coachutbildning jag går. Och med tanke på hur bra SJ är på att hålla tiderna kändes det skönt att åka redan halv två på torsdagen. Eftersom min mamma bor i Jönköping kunde jag ju passa på att träffa henne också.

Resan gick rätt bra ända till Nässjö (vi var visserligen en kvart sena, men sedan när är inte X2000 försenat liksom?). Men när vi väl kom till Nässjö visade det sig att mitt anslutningståg var inställt och att det skulle gå en buss utanför stationen nånstans. Det var bara att skynda ut och leta reda på hållplatsen. När bussen väl kom var det någon slags ”sambandsperson” som frågade om någon skulle till Jönköping. Jo, jag dårå. ”Ja, då kan du ta tåget som går 15.28 från perrong 7, för det går snabbare” fick jag veta och så fick jag trava tillbaka dit jag kommit ifrån. Men då kom faktiskt tåget på utsatt tid (!) och jag anlände bara en kvart för sent till Jönköping. SJ hade alltså på det stora hela en bra dag. 😉

Mamma hämtade mig och vi åkte till en lampaffär för att titta efter en tänkbar skärm till min ärvda golvlampa. De hade dok ingenting som passade och jag har liksom totalsnöat in på en Tine K Pendel i storlek XL. De börjar bli ruskigt svåra att få tag på, men jag håller nu på att undersöka om den kanske går att montera dit den skärmen på min lampfot. I så fall finns det ett ställe som fortfarande säljer den.

Sen åkte vi till Mio en sväng och mamma köpte en ljuslykta som jag först tyckte var rätt ful, men med ett värmeljus i blev den jättefin visade det sig. Så det slutade med att jag fick den i för tidig julklapp av mamma. 🙂 Ska visa den senare.

På fredagsmorgonen råkade jag promenera förbi en blomaffär på väg till utbildningen. Jag slängde en blick i skyltfönstret och fick syn på Den Där Hästen! Ända sedan jag var 10 år och var i London för första gången, med mamma, och fick syn på en fantastisk häststaty i ett skyltfönster, har jag hett önskat mig en sådan, men aldrig hittat en som varit rätt utan att den kostat flera tusen. Den här var i metall och brun och precis sådan som jag alltid tänkt mig.

Så på lunchrasten var jag bara tvungen att ila dit. Det fanns två kvar och den ena fick följa med mig, väl inpackad i tidningspapper i en påse. 🙂 Lycka! 😀

Detta var sista utbildningsdagen av en ganska energikrävande, men bra, utbildning. Jag hade en hemsk huvudvärk hela dagen och på eftermiddagen längtade jag bara hem. Tåget hem gick 17.06 och jag fick sällskap av en tjej som bor i Linköping. Hon skulle byta till samma X2000 som jag i Nässjö. Självklart var tåget försenat. Och självklart måste de ju gradvis öka på förseningen så man garanterat ska stå ute och frysa och inte våga gå in och sätta sig i värmen. Det var beckmörkt och iskallt och regnigt och det jävla tåget var till slut 25 minuter försenat.

Väl på tåget fick jag sitta och lukta på någons äckliga rotmosstinkande fisar. Jättebra för min huvudvärk/illamående. 30 minuter försenade anlände vi Norrköping. Där kunde jag konstatera att nästa spårvagn skulle gå om 22 minuter. Orka vänta! Kissnödig och frusen började jag trava genom stan mot busshållplatsen. Ska jag berätta hur ont det gör att dra en väska, hålla en handväska och en papperspåse utan handtag som väger bly genom hela stan? I alla fall om man som jag har trasiga armar från början. Gaaah!

Jag hade i alla fall en dåres tur för när jag äntligen kom upp till min busshållplats stod bussen inne och chauffören väntade in mig när jag kom skyndande. Halv nio på kvällen var jag hemma. 11½ timmes lång ”arbetsdag”. Mycket plusflex blir det.

Men nu är det slut på resor för ett tag hoppas jag. Fyra resdagar på en månad är lite mer än mina reservkrafter egentligen orkar med. I alla fall när man samtidigt renoverar rum och shoppar möbler.

Nu står hästen uppställd på vår nya skänk i vardagsrummet.

_dsc4796

_dsc4791

Etiketter: ,

Kommentera

