Den tappade sugen


I onsdags klockan 09.10 hände det. Med ett smackande ljud föll den i golvet. Min sug. Jag tappade sugen så totalt för mitt jobb! Det har varit galet sedan innan sommaren. För varje vecka som gått har det kommit allt mer (och fler) desperata mail från vår chef med omväxlande beröm och piska. Order delas ut. Nästa dag kontraorder. Tredje dagen ytterligare nya direktiv tills vi alla är helt yra i bollen. Ärenden omfördelas och omfördelas igen. Ingen vet vad de egentligen håller på med. Energinivån sjunker och tid går åt till att ventilera all galenskap.

Märkligt nog sjunker produktionen i teamet – varpå chefens chefers chefer blir hysteriska och leker ”katten på råttan, råttan på repet”. Droppen, den beryktade droppen, som fick min bägare att rinna över var när kollegorna berättade att vår chef på ett möte i tisdags hotat med att all julsemester skulle dras in. Vi har ett mål, ett helt ouppnåeligt mål, att göra klart x antal ärenden innan den sista december. Vi kan nog vara glada om vi når 2/3 av vägen dit. Nu hotar som sagt chefens chefs chef med att dra in all julsemester om vi inte uppnår det. Till vilken nytta undrar jag? Semester eller inte, vi når ändå inte målet. Det vi nu eventuellt kan producera över jul och nyår blir ändå inte avslutat förrän en bit in i januari. Det går inte att se det som något annat än som ett straff. Ett ”här får ni för att ni inte lyckades med det omöjliga och för att jag får stå till svars för ännu högre chefer”.

Jag har slitit satan det här året med att lära upp alla de nya, hålla utbildningar jag inte borde behöva hålla, vara teamkoordinator, peppa alla nya mitt i det här hysteriska  kaoset och samtidigt försöka hålla uppe ett visst mått av produktion själv. Men nu fick jag fan nog alltså! Om vi bara ska få skit när vi slår knut på oss själva för att klara omöjliga mål, ja då kan det kvitta känner jag. Varför ska jag ta extra ansvar då? Det är ju inte precis som att man får nån fet lön för besväret…

Jag är så trött på allt just nu!

Etiketter:

Ett svar to “Den tappade sugen”

  1. Annika K Says:

    Söka nytt jobb?

Kommentera

