Det börjar bli klart


Nu äntligen börjar man se ljuset i tunneln gällande vårt projekt Fixa Huset (inomhus – utomhus är en annan historia). I fredags flexade jag ut ett par timmar mitt på dagen när Alex var i skolan och Riddaren var ledig. Och så åkte vi till Mirum Gallerian och åt lunch, köpte en Budapeststubbe till fikat vi skulle bjuda på dagen efter, hittade en larvigt billig svart kavaj till mig på H&M, en mössa med vargmotiv på åt Alex på Lindex och sen hann vi in på Rusta också. Där köpte vi ett litet bord att ha bredvid läsfåtöljen (samma märke men storleken större än det vi har där nere) och en grå ullmatta för bara 700 kr (!). Och så fick vi dessutom 10% rabatt tack vare att vi gick med i deras kundklubb.

test03

Det blev en riktigt bra lågbudgetlösning för allrummets myshörna där uppe.

På lördagen beställde jag även (efter att ha våndats ett tag) en Tine K lampskärm (Pendel stlk XL). Jag har ju en gammal arvegodsgolvlampa i trä som har en urful lampskärm. Jag har i flera år tänkt försöka byta ut den eller låta klä om ramen och då har jag hela tiden sett just denna lampskärm framför mig. Men den är så dyr (2 400 kr) och att köpa något på vinst och förlust från en webshop har inte känts möjligt.

Men nu har vi ju lite bättre ekonomi, och jag fick jättemycket hjälp av Johanna på Blackballoon med att både ta hem lampan (som håller på att utgå) och att fota inuti den så jag kunde se om fästet skulle kunna funka. Så nu har jag beställt den! Iiiiiihhh! Det betyder i sin tur att om allt går som planerat har vi snart en ny golvlampa i vardagsrummet och uplighten som står där kommer att få flytta upp och bli läslampa på övervåningen, bakom fåtöljen.

Igår flyttade vi även tavlor i vardagsrummet. Nu återstår bara för mig att komma på var jag ska hänga farmors gamla klocka. Jag vet att den är gammalmodig och omodern och säkert jätteful i de flestas ögon. Men när jag hör den ticka och slå fylls jag av en sån känsla av trygghet och ro. Det är kortspel vid köksbordet, en kopp te, farmors kringlor och franskbrödbullar och en fristad från livet som ibland var tufft. Klockan är farmor för mig. 🙂

Etiketter: , ,

Kommentera

