Lön för mödan


Jag har slitit satan på jobbet det här gångna året. Bara detta med att lära upp 15 nyanställda har tagit på krafterna. Det har varit roligt, men det har tagit på krafterna.

Därför var det väldigt roligt att under lönesamtalet jag hade med min chef idag få höra att hon verkligen sett och uppskattat allt jag gjort. Både när det gäller de nyanställda, men också med att försöka hålla ihop teamet, att ta övergripande ansvar för att allt funkar optimalt och för mina egna ärenden.

Hon tyckte att jag över lag presterat över förväntan (högsta betyg) och det jag blev gladast för var att hon sett att jag har koll på mina ärenden, utreder lagom mycket, har driv och kundfokus. Nästan lika glad blev jag över allt beröm jag fick över min handledarinsats. Hon vet ju hur vi fick slita i våras med att ensamma utbilda (och hitta på utbildningsinsatser själva), men hon har också sett och uppskattat att jag försökt anpassa lärandet efter individernas lärstilar. Vissa kan ta in teori, andra behöver få göra själva medan man sitter bredvid och åter andra lär genom att sitta bredvid och se på.

Jag kände mig rätt stolt över mig själv när jag gick hem idag. Stolt – och nöjd även med det ekonomiska utfallet. 1 600 kr extra i månaden fick jag. Jag vet inte om jag nånsin fått så mycket i löneförhöjning. Man får betänka att jag jobbar på en statlig myndighet med tunn plånbok. De nyanställda fick allihopa 500 kr tror jag. Själv ligger jag fortfarande under medianlönen och för andra året i rad fick jag extrapengar för att lyfta upp min lön till den nivå där min chef anser att jag bör ligga. Men det finns inte ekonomiskt utrymme att ge allt på en gång påpekade hon beklagande, utan det får bli ett stegvis lyft (så länge man nu anses vara värd det).

Jag må fortfarande ligga under medianlönen, men nu är jag i alla fall nära och 1 600 kr per månad kommer ju att göra lite skillnad. Öka på amorteringen på huslånet lite till kanske? 😉

Etiketter:

2 svar to “Lön för mödan”

  1. illika Says:

    Grattis! Skönt att du har en chef som verkligen ser och uppskattar dig även om resten verkar vara byråkratsverige.

Kommentera

