Denna ständiga oro


Detta barns mage är inte bra för en mamma som får ångest och katastroftänk så fort han blir sjuk. Natten mellan lördag och söndag fick han ont nedanför naveln och i söndags var han så hängig att han avstod kalas hos kompisen Moa. 37,5 i temp – så lite högre än vanligt. Det verkade inte spela nån roll om han åt eller inte så jag började (förstås) tänka blindtarmsinflammation. Men inte helt typiskt det heller, och han var ändå inte så smärtpåverkad att han inte kunde spela dataspel eller se på TV.

I morse ville han inte gå till skolan. Så han slapp. Pappa var ändå ledig liksom. Och det har varit bättre idag. Ett tag verkade det mer som träningsvärk (efter jujutsun i lördags?) för det gjorde mest ont när han rörde sig. På eftermiddagen verkade han knappt ha ont längre och jag började andas ut. Men nu när han skulle sova ynkade han lite igen och ”hade ont i midjan”.

Jag hatar verkligen detta med hans eviga magknip! Oftast får han ont i samband med att han äter, och så går det över på en halvtimme eller så. Sån är jag också. Men inte var jag det när jag bara var sju år… Men ibland får han mer ihållande magvärk och jag hinner ju nojja ihjäl mig över allt otäckt det kan vara! Då får jag ont i magen och havererad mage pga stressen/oron.

De kan inte hitta någon förklaring på varför han har det så här på vårdcentralen. Men är han inte bättre inom någon dag får vi ju åka dit igen så de får titta på honom… :-/

Etiketter: ,

4 svar to “Denna ständiga oro”

  1. illika Says:

    Nu vet jag att ni har stenkoll på hans allergier och så, men jag hade också en mage som gjorde ont när jag var liten och även upp i vuxen ålder. Jag trodde det var normalt.
    För några år sedan slutade jag med pasta och andra produkter med vete, och mina magsmärtor upphörde. Efter att i sisådär 30 år haft regelbunden kolik så försvann det helt.
    Nu äter jag bröd och pasta ytterst sällan, för varje gång får jag tväront i magen några timmar senare. Jag har ingen diagnostiserad glutenintolerans eller så, men det är vad jag tror det beror på för min del i alla fall.

    • Petra Says:

      Jo, han är ju testad för gluten. Men jag upplever att bröd för det mesta går bra. Han får däremot ofta knip av att äta yoghurt och Start (müsli) och av fruktjuice. Men det är väldigt diffust och olika från vecka till vecka.

      Men tack för tipset! ❤

  2. illika Says:

    Nästa tanke som kanske är värd att prova är om han kanske har magkatarr eller magsår? Det kan ju tänkas att läkare inte kollar sånt på så pass unga barn, men det finns ju överaktiva magsyror osv.
    Förlåt att jag ger förslag, jag vet av egen erfarenhet hur jobbigt det kan vara.

    • Petra Says:

      Jag tar absolut inte illa upp! Och jag har tänkt i samma banor. Tycker det hjälper lite med Omeprazol och såna där kapslar med ”goda magbakterier” (Docidus eller vad de heter) när han är som mest trälig i magen. När han var bebis fick han ju problem med magen i samband med att han fick höga doser kortison och då fick vi ge honom Omeprazol.

      Sen att få en läkare att ta ett sådant påstående på allvar….ja, det är ju en annan femma. :-/

Kommentera

