Julafton 2016


När vi mornat till oss och packat ihop oss och fått i Alex lite lunch igår åkte vi ut till mina sväron för att fira jul(afton) där. Jag trotsade envist min ögoninflammation och lyckades peta dit lite smink (säkert jättebra, men gå osminkad kändes verkligen inte okej nånstans).

När vi kommit ut bäddade jag och Alex och Riddaren tittade på Kalle Anka. Sväronen förberedde maten och jag fick tillåtelse att gå och lägga mig och vila lite. 🙂 Jag somnade som en stock och sov en halvtimme. Mycket välbehövligt!


Framför Kalle Anka. 


Trots försök att minska antalet julklappar blev det en ansenlig hög (och här är inte paketen från min svägerska med).

Strax efter fyra kom min svägerska Cissi och hennes sambo Lars. Vi fick glögg och satt och pratade ett tag innan det var dags för julbord.


Jag älskar att julbordet alltid innehåller en fräsch sallad (Cissi hade gjort en jättegod!). Det enda jag saknade var rödkål, men det har jag ätit här hemma idag).

Alex tyckte nog att vi åt förfärligt länge. Och det är nog lite allmänt långtråkigt att vara enda barnet. I år var ju inte heller hans kusiner med för de firade jul med sin pappa. Men han roade sig med att planera för att vara tomte. Traumat över att få klart för sig att det inte finns någon riktigt tomte har lagt sig, och nu bestämde han sig för att han skulle spela tomte i år. Och det gjorde han med bravur minsann! Vilken inlevelse! 🙂


Tomten var urgammal, krumryggad och typ döende av hög ålder.


Vi skrattade hjärtligt åt den inlevelsefulla skådespelarinsatsen och Alex var i sitt esse med allas uppmärksamhet riktad mot sig. 😉

När tomten till slut delat ut alla paket tackade han för sig och gick. Då kom Alex tillbaka. Han hade tydligen varit ute för att hämta lite frisk luft och hade låst sig ute. Han hade i alla fall hunnit träffa tomten som hastigast berättade han. Haha!


Svärfar fångade mig och Riddaren på bild. Hatar minen, men det får jag bjuda på.


Somliga hade tydligen varit väääääldigt snälla, att döma av mängden paket. Det kan bli lite överväldigande, och man kan behöva ta en liten tupplur. 😉


Svärmor fick rödvin och blev glad. 😉


Svärfar läser rim.


Cissi och Lars vill inte vara med på bild.

Jag fick sååååå många bra julklappar! Allra lyckligast blev jag över de två prints jag önskat mig som Alexander Jansson gjort. De är såååå fina! Och Alex fick också en print han önskat sig så nu kommer vi att ha tre fina tavlor att glädja oss åt här hemma. 🙂

Alex fick en lagom blandning av lego, böcker, kläder och leksaker. Han var också nöjd och glad – i synnerhet med ett lego Star Wars som vi köpt, som han tjatat konstant om hela hösten. Det byggde han ihop så fort vi kom hem.

Det var som vanligt en mysig julafton och jag orkade hålla mig vaken until the bitter end. faktum är att när vi kom i säng vid halv tolv somnade Riddaren bums. Alex somnade en halvtimme senare, medan jag låg vaken till halv ett – trots insomningstablett. Men en viss Riddare snarkade och trots öronproppar hade jag svårt att somna.

Klockan 06.00 vaknade Alex och yrade upp ”för att kissa”. Tydligen hade han gått ner. farmor sov fortfarande, men extremt morgonpigga farfar var uppe. Han hade dock sagt åt Alex att gå upp och lägga sig igen och då gjorde han det och somnade om (händer aldrig annars att han kan somna om). Sen sov han till halv nio typ. 🙂 Jag däremot hade världens problem att somna om, så det blev inte så mycket sömn.

Etiketter: , , ,

Kommentera

