Dagens Alex


Vi pratade om invandrare och hemspråksundervisning vid melliset idag. Alex trodde att två klasskamrater var födda i ett annat land eftersom de har hemspråksundervisning. Vi förklarade att det inte behöver betyda att man är född i ett annat land, men att en eller båda föräldrarna är det.

”M har ju också hemspråksundervisning” påpekade jag (M:s pappa kommer från Tyskland). ”Hon är ju född i Sverige”.

Jo, det förstås. ”Men jag förstår ju vad han säger” utbrast Alex på ett sätt som fick oss att förstå att han trodde att M:s pappa pratar tyska och att han alltså förstod tyska. 😀

Alltså, jag kunde inte hålla mig då utan brast i gapskratt! Sååååå roligt! 🙂 Lyckades rädda det hela hjälpligt när Alex blev lite stött genom att prata bort det och skylla på att jag skrattade bara för att mina klasskompisar brukade sucka så över hur svårt det var med tyska och yada yada. Hehe, ibland får man dra till med en liten vit lögn.

Etiketter:

2 svar to “Dagens Alex”

  1. Tiggertufflan Says:

    Vilken underbar upptäckt och slutsats…så rätt tänkt fast fel ändå.

    • Petra Says:

      Helt fantastiskt! Det är det här jag älskar så himla mycket med att vara mamma. Att få följa barnets logik och upptäckter av hur världen fungerar. Ja, och all kärlek man får och upptäcker att man kan ge. Och alla kramar. Och att snusa sovande barn i nacken. Och alla skratt. Och…..ja….tusen grejer till! 😉

Kommentera

