Namnfunderingar


Medan jag funderar på om jag borde ta en migräntablett eller inte (jo, jag måste nog göra det) ligger jag och tänker på barnnamn. Inser till min förfäran att när mina eventuella barnbarn föds kommer väl min mammas generations namn att vara populära igen.

Herregud!

Tänk en hel generation bebisar som heter Göran, Birgitta, Jan, Kerstin, Lars, Britt-Marie, Margareta, Sven-Åke, Sten, Ann-Britt, Britta och allt vad det är. Är det bara jag som tycker att namnen i denna generation är extremt fula?

Eller tycker man alltid att ens föräldrars generations namn är fula, bara därför att det är ens föräldrars generation?

I och för sig tycker jag att en himla massa namn som ungar döps till idag är urfula! Jag fattar liksom inte alls grejen med Tindra och Saga (ser för mig en åttiårig rynkig Tindra Johansson som tindrade klart för femtio år sedan) eller Liam och Noel (varför vill man döpa sitt barn efter två riktigt engelska rocksvin?) eller Alfred (vem vill vara döpt efter en dräng i Emil liksom?) eller Sigrid (för evigt en av Beppes dockor!). Och Tage! Folk döper sina barn till Tage (?!?!) nuförtiden! Jag fattar ingenting! TAGE????? Hur fult???? Tager du denna Tage? My God!

Jag har om möjligt ännu svårare för när folk döper sina väldigt svenska barn efter amerikanska skådisar (hur många Kevin efter Kevin Costner finns det inte t ex?) och popstjärnor (hade Adele annars legat topp 84 på listan över mest populära namn 2016?).

Å andra sidan finns det säkert sjuttionitton människor som tycker att det är höjden av tråkighet att döpa sin unge till nåt så vanligt och fantasilöst som Alexander. 😀 Jag fattar det. Alex brukar förresten fråga mig vad han skulle ha hetat om han blivit en flicka. Då får jag svara Isabella eller Julia.

Själv hade jag fått heta Jon om jag blivit pojke. Fatta hur tacksam jag är över att jag blev tjej! Tänk en hel uppväxt med öknamnet Fattighjon! Tur jag hade! 😉

Kommentera

