All is well


Alex’s läkare ringde mig nyss. Precis alla provsvar var normala och bra.

Känner kanske lite att luften just gick ur mig. Alltså, det är ju jättebra. Förstås.

Men jag är lämnad med en jaha-men-vad-gör-vi-nu-då-känsla. Rent förnuftsmässigt är jag jättetacksam över att kunna sluta grubbla över om den autoimmuna hemolytiska anemin är tillbaka eller nåt annat otäckt. Rent förnuftsmässigt tänker jag att barnet ju varit mer eller mindre konstant sjuk sedan i augusti och då kan ju nästan en månads förhöjd temp lika gärna bero på flera virus som löst av varandra. Det kan också vara hasselallergin som spökar sa barnläkaren. Den kan också orsaka trötthet.

Det som är svårare att förklara är all huvudvärk han haft senaste månaden. Men visst, han har två huvudvärksföräldrar och han har vätska bakom trumhinnorna och det är inte länge sedan han var rejält täppt och gulsnorig. Det kanske spelar in. Sen får man ju inte precis mindre huvudvärk av att sitta inne och dega hela dagarna. Det märks nu, när han gått till skolan i två dagar, att han har mindre huvudvärk.

Så, jo, det är bra nyheter. Vet ju det. Det är väl bara jag som är knäpp och vill att han antingen ska bli 100% kry NU eller så vill jag ha nåt som går att bota snabbt med meducin. Hatar ovisshet.

Men nu fokuserar vi på att huvudvärken i alla fall minskat och att tempen sakta kryper neråt. Den är inte helt normaliserad än, men det är definitivt inga 38 grader längre!

Etiketter:

2 svar to “All is well”

  1. illika Says:

    Jag förstår den känslan fullkomligt! Lättnaden över att provsvaren är bra, frustrationen för att allt är inte bra, men hur fixar vi det när proverna inte visar något?
    Jag föredrar fysiska lättfixade problem. Om man nu kunde välja. En bruten arm är lätt att diagnosticera, hyfsat lätt att fixa och fullkomligt rutin.

    • Petra Says:

      Ja, för även om det inte borde gnager rädslan lite i mig. Han har gått med det här sedan i början av februari av och till (mest till) och varför blir han inte bra då?? Om det nu ska skyllas på allergi är det ju förfärligt om han ska må så här från februari tills björkpollensäsongen är över varje år (!).

Kommentera

