På besök i Mjölby


Igår åkte vi till Mjölby för att hälsa på min pappa några timmar. Han har fyllt år i veckan så det var liksom läge att åka och gratulera honom. Vi köpte med en flaska vin, lite cholkladpraliner från Kahls, lite dyrt kaffe från samma ställe och en bukett blommor (det är så svåååårt att veta vad man ska köpa till någon som har råd att köpa allt den vill ha och som man egentligen inte känner så jätteväl). Och så hade Alex ritat en teckning.

Vi bjöds på lunch och för första gången sedan vi började träffa min pappa åt Alex ordentligt. Det var tydligen jättegott med helstekt fläskfilé med sås gjord på lök, äpplen och calvados. 🙂 Jag och Riddaren tyckte också att det var jättegott så vi åt som hästar allihop. 😀

Det är kanske inte jätteroligt för Alex att åka bort så där och försöka roa sig själv medan de vuxna pratar, men han skötte sig bra, satt och ritade och lekte lite för sig själv och hängde lite gubbe med mig och Riddaren.

Det roligaste med besöket för min del var att min pappa hittat en kasse full med gamla fotografier som jag fick botanisera bland. Där fanns bilder av min farfar och farmor från 40- och 50-talet, barn- och ungdomsbilder på min pappa och en del kort från när jag var liten. Och ett underbart litet kort på min farmors föräldrar utanför deras hus i Trä (Teckomatorp) i Skåne! En sån skatt för en fotälskande Petra!!! 🙂

Jag fick plocka med mig nästan vad jag ville och det är såååå roligt att ha lite fler fotografier av min släkt på den sidan.

farmorsmor och farmorsfar i Trä
Här är min farmors mor och far i Trä. Kortet var i dåligt skick, men med hjälp av Photoshop kunde jag fixa färgerna drägligt.

Malte på Röhälla
Och här sitter min farfar och läser tidningen i huset utanför Tranås.

När vi kom hem på kvällen hade Alex så mycket spring i benen att han prompt ville ut och leka. Känns som ett definitivt friskhetstecken. Så han fick springa ut 45 minuter innan middagen och kom hem rosig om kinderna efter lek med nån grannpojke han hittat på lekplatsen. Härligt!

Själv har jag ont i halsen och känner av bihålorna. Känner mig allmänt ur slag, men hellre jag än Alex!!!

Etiketter: , ,

Kommentera

