Mimmi den timida


Och här har vi Mimmi. Lilla virvelskruttan som är så lik Snutten.

test

Idag har vi tränat henne på att sitta i famnen i en timme nästan. Men inte ett pip gav hon ifrån sig idag. När Vera var uppe pratade hon hela tiden och käkade morot och försökte knapra i sig dragkedjan på min tröja. Mimmi är blygare och gömde huvudet innanför min huvtröja.

Visst känner man sig som en bov när man lyfter upp dem mot deras vilja, men jag tror ändå att det nånstans behövs att man redan när de är så här små vänjer dem. Jag vet av erfarenhet att det inte är lika lätt att fånga ett vuxet marsvin. Visst, man kanske kan vänja dem vid att lita på oss ändå och komma upp i famnen på egen hand. Men om det inte funkar sitter vi där med Vilda Vera som kanske bits när man försöker lyfta henne och Livrädda Mimmi som flyr så fort hon ser en. Så vi testar så här en vecka så får vi se. Är de fortfarande lika rädda då får vi väl byta taktik.

Som det är nu blir de ungefär så här rädda bara man går nerför trappen eller råkar hosta eller om telefonen ringer:

test07.jpg

Mimmi försöker klättra upp på Vera eller gömma sig under henne, och Vera blir snabbt skitsur och hugger som en kobra. Jag önskar verkligen Vera kunde lugna ner sig lite för det är inte roligt att höra Mimmi skrika till av smärta flera gånger om dagen när hon får sig ett tjyvnyp. Det avråds från att separera dem så vida ingen blir skadad, och det har ju som tur är inte hänt (än) vad jag kan se. Marsvin är tydligen ungefär som hästar och det kan gruffas en del.

Etiketter:

Kommentera

