Babysteps


Det går ändå framåt med de små ”svinen” här hemma. Mimmi har blivit modigare. Idag kom hon fram och åt äpple ur handen på mig. Jag får i o f s inte röra mig, för då blir hon livrädd och sticker, men ändå… Och hon är hyfsat enkel att fånga in. Sitter lugnt i famnen och idag vågade hon både småprata lite med mig och knapra lite på en morot.

Vera däremot är ett nervknippe. Lite ÄR hon nog bara sån. Hon får tokspatt och far omkring i buren och studsar rakt upp i luften och hoppar och springer som en galning ”bara för att” ibland. Mimmi är lugnare till sättet, även om hon också börjat busa runt ibland.

Nu har Mimmi börjat säga ifrån lite till Vera. Hon biter inte men hon markerar, lite ”nu får du ta och ge dig”. Och Vera har allt mer övergått till att ”luftbitas” istället för att bita på riktigt. Ibland verkar de mer busa än vara osams på riktigt. Så det känns ju jätteskönt!

Det enda problemet är nu att lyckas fånga Vera utan att stressa upp henne för mycket. Hon är så himla vesslesnabb och idag fick hon spatt och glömde bort att hon är ett marsvin och inte en råtta och klättrade upp på gallret (?!?!). Där kunde jag ju enkelt greppa henne, men då pep hon till av skräck, stackaren. 😦 Sen var hon ett nervknippe en lång stund innan jag fick henne att koppla av i min famn och börja småprata lite.

Hu ja… Det kommer att ta tid innan de litar på oss.

Etiketter:

Kommentera

