Marsvinsrapport


Jag förstår att det nog är så där lagom rolig läsning, att läsa om våra framsteg med marsvinen, men det här är ju också en slags ”dagbok” för mig. Ett sätt att minnas hur det egentligen var. Så ni får härda ut! 😉

De växer, de små liven. Och de kommer allt bättre överens tack och lov! Idag kom jag till och med på Vera med att tvätta Mimmi i, och bakom, öronen. Skitsött! Visst gruffas det en del – framför allt om mat – men Vera har nästan helt slutat bita Mimmi och det är så skönt. Och Mimmi har kommit på en teknik där hon hoppar runt och slår till Vera med rumpan (!) när hon tycker att hon bråkar för mycket. Ser galet roligt ut! 😀

De är fortfarande rätt skraja, men brukar komma springande om jag sätter mig vid buren för att kolla om jag har mat med mig. Jag brukar sitta med en bit äpple i handen och låta dem äta ur handen på mig. Mimmi är modigast, men Vera är hungrigast så om Mimmi vågar sig fram blir Vera så avundsjuk att även hon tar mod till sig och kommer fram. 🙂

De sista dagarna har vi sluppit panikrusningar i buren när jag tagit upp dem. Igår satt Mimmi helt stilla och jag kunde klappa henne och sen lyfta upp henne (då sprattlade hon iofs till). Vera är svårare men om man motar in henne i ett hörn går det rätt bra att ta henne. Hon får inte panik i alla fall. Däremot har hon kaxat till sig när hon sitter i famnen. Hon är måttligt road och försöker hitta vägar att smita. Är det en hand i vägen sätter hon gärna tänderna i den för att bita sig fri. Inte jättemysigt. Men det är nog hennes läggning. Hon har kvicksilver i ådrorna och är nog ingen mystant. Det är däremot Mimmi. Igår låg hon helt utspridd i min famn och kuttrade nöjt en lång stund. Den damen gillar mycket mer att bli klappad.

Tyvärr har min externa blixt dött en kvalfylld död (batterisyra som oxiderat igen kontakter inuti eller nåt sånt) så det går knappt att fota de små svinen. Med mitt mest ljusstarka objektiv och skyhögt ISO funkar det, men blir väldigt grynigt. Men lyckades i alla fall fånga en söt marsvinspuss på bild idag. 🙂

Etiketter:

2 svar to “Marsvinsrapport”

  1. illika Says:

    Vad härligt att det går framåt! Jag älskar framstegsinlägg, oavsett vad det handlar om.

    • Petra Says:

      Ja, det är härligt! De har ju fattat att det är jag som är ”mattanten” så nu är jag ju rätt spännande och inte bara läskig. Jag mutar friskt med godsaker om man vågar komma fram till min hand eller när man sitter i famnen. 🙂

Kommentera

