Bättre och bättre


Det blir allt mysigare att ha marsvin måste jag säga. Igår åkte vi till djuraffären och köpte halm, hö, pellets, en mindre skål och två aktiveringssaker (typ ihåliga träbitar med torkade godsaker i som man kan gnaga fram). Drygt 500 kr (!) kostade kalaset. Det är inte billigt att ha marsvin precis… Jag passade på att fråga om de visste när de var födda. Det hade de så klart inte koll på. Men de sa att de brukar vara ca 5 veckor när de levereras till butiken och de kom 2 maj vet jag. Så då bör de vara födda i slutet av mars. Sötbebisarna! ❤ Vi såg förresten en av Veras systrar som var kvar i hagen. Den enda av alla marsvinsbebisarna som inte blivit såld. Det var sjukt svårt att låta bli att köpa henne kan jag meddela! 🙂

Idag har Alex och jag städat buren och det var hur lätt som helst att lyfta ur Mimmi och Vera ur buren. Jag har jobbat hårt sista veckan på att lära dem att min hand betyder mat och att låta dem äta ur min hand. De är sååå mycket mindre rädda nu och Mimmi satt lugnt hos Alex medan jag städade buren. Sen avslutade hon med att skruva på sig, pipa till och kissa i hans knä – men det var ju inte hennes fel. Hon sa ju faktiskt till fast han inte fattade. 😉 Vera fick sitta i en stor plastbytta som jag satte ner det lilla huset i och hon var också lugn och fin och var lätt att lyfta upp när buren var klar. Så skönt att de inte blir stressade och rädda längre.

_DSC6250.jpg

Och de är knappt osams längre, annat än när Vera stjäl Mimmis mat. Men igår såg jag Mimmi nafsa Vera i sidan när hon försökte ta Mimmis matbit så hon har verkligen lärt sig att säga ifrån när det blir för mycket. 🙂

 

Åh! De är så söta! Man vill bara vara hemma och gosa marsvin hela tiden! Älskar deras ljud och doft och att ha en varm marsvinskropp i famnen! ❤ ❤ ❤

Etiketter:

Ett svar to “Bättre och bättre”

  1. Inger Hansson Says:

    Jättegulliga!

Kommentera

