Jönköping


I fredags var vi nerbeordrade till Jönköping för att träffa min mammas syskon med respektiven. Jag frågade våra snälla grannar om de kunde tänka sig att se till marsvinen när vi var borta och det gick bra. De är nog riktiga djurvänner, för de hade varit inne både på fredagskvällen och lördagsmorgonen för att byta vatten i vattenskålen åt dem. 🙂

Vi kom ner tidig eftermiddag. Och för ovanlighetens skull bjöd Jönköping på riktigt härligt sommarväder.


Alex slog ihjäl tiden tills resten av gästerna skulle komma med att läsa serietidningar.

Vi hade inte träffat min moster och morbror med respektiven sedan 2012, så det var väl på tiden kan man tycka. Mamma bjöd på fika och efter fikat blev vi ”utslängda” så hon kunde förbereda middagen. Det var inte så värst synd om oss för det var en helt strålande seneftermiddag. Och inne i stan var det marknad så vi gick längs Vätterstranden in mot stan.


På promenadvägen in mot stan.


Blåsa maskrosfrön är roligt tycker Alex.


Min moster är otroligt barnkär och helt lysande med barn. Det tog inte lång stund innan Alex smög sin hand i hennes och sen gick de och pratade och skrattade.


Vi passerade järnvägsspåret.


På marknaden såldes det bl a pokemons. Föga förvånande var Alex bara ”tvungen” att ha en. 😉


Sen passerade vi heliumballonger, men det vägrade vi köpa.

Nånstans där kom vi ifrån de andra i vimlet. Så vi gick till en uteservering och köpte oss varsin öl. Så skönt att sitta i skuggan och småprata innan det var dags att gå tillbaka till mamma.


Vi tog några kort på stranden.


Här är jag och min fina son!

Alex skötte sig helt exemplariskt hela dagen. Han t o m åt ordentligt (!). 😉 När han fick tråkigt satte han sig och spelade på surfplattan eller läste en tidning och däremellan pratade han med alla.

Mamma ville ha syskonkort innan alla åkte hem så då fick vi gå ner på stranden så att jag kunde fota dem i kvällsljuset.


Lillasyster, mellanbror och storasyster.


Vacker utsikt från mammas balkong på kvällen.

Det blev sen läggning för Alex (jag tror klockan var halvtolv innan han somnade) så dagen efter var han rätt trött och inte riktigt lika solskensglad. Det gick så långt att vi nästan åkte hem efter frukost eftersom han tjurade och inte ville göra något. Men sen skärpte han sig och vi åkte upp till stadsparken.


Mamma och Alex poserar.


 Jag fotade hela resan med mitt fasta 50 mm objektiv, vilket var något av en utmaning. Här fotade jag upp i en tall.

Vi gick och tittade på djuren i parken (påfåglar, lamor, fåglar och lite annat) och sen åt vi lunch (pannkakor) på fiket. Vi avslutade med ett besök på lekplatsen.


Klätterapan Alex.

Sen var det dags för oss att åka hemåt, hem till Vera och Mimmi, som jag saknade förvånansvärt mycket.

Etiketter: , ,

Kommentera

