Uppgradering som heter duga


Jag har länge, länge, suckat och stönat över mitt 17-70 mm objektiv som egentligen är det objektiv man borde vilja använda oftast, men som är mitt hatobjektiv eftersom det är så svårt att ta bra bilder med. De blir oskarpa och urblekta och jag har aldrig riktigt kommit överens med det.

Så jag har kanske, eventuellt, gått och suktat efter ett nytt zoomobjektiv men inte kunnat motivera att lägga ut så mycket pengar. Det här 16-50 mm objektivet från Sony har jag tittat lååångt efter.

Och ibland blir drömmar verklighet. I alla fall när man har en pappa som kanske tycker att man är värd en rejäl födelsedagspresent efter 40 år av uteblivna sådana. Så i fredags träffade jag min pappa när jag ändå var i Mjölby (där han bor) med jobbet. Han tyckte nämligen att jag skulle ha objektivet innan vi åker till Rhodos (jag fyller år när vi är där).  Och av Riddaren får jag ett snuskdyrt polaroidfilter till objektivet (med 72 mm diameter som detta objektiv har är filter till de samma ohemult dyra). Men är det något objektiv man ska ha polaroidfilter till är det till detta.

Så hurra till mig som får den roligaste sortens födelsedagspresenter jag vet (fotoutrustning) i år! 🙂

Och är jag nöjd då? Jag har inte hunnit fota så mycket än, men ja, jag är jättenöjd med objektivet! Det levererade mycket bättre bilder än mitt förra i konstigt ljus vid Strömmen i lördags. Det var mulet, men nästan så solen bröt igenom och det brukar vara svårt att fota då.

test01

test02

test03

test04

Etiketter: ,

Kommentera

