Håll Sverige rent!


Minns ni kampanjen ”Håll Sverige rent”? Vi som växte upp på 70- och 80-talet drillades i att inte skräpa ner i naturen. Det sitter grundmurat i mig än idag. Aldrig i helvete att jag skulle slänga skräp i naturen, på gatan eller i en park! Skräp tar man med sig och slänger i en papperskorg eller hemma. Punkt. Men uppenbarligen är det långt från alla som delar min åsikt. Varje vår häpnar jag över mängden plast, flaskor, burkar och annat skräp som ligger i dikesrenarna och på gatorna. Och hur det ser ut i våra parker ska vi bara inte prata om. Orka ta med sig glasspappret till en papperskorg 25 meter bort liksom?

Samtidigt som man är tacksam över att kommunen regelbundet städar bort skiten kan jag på sätt och vis samtidigt tycka att det borde få ligga kvar. För hur himla trevligt kommer ni som bara släpper ert skräp där ni går och står tycka att det är nästa gång ni kommer till parken för att ha picknick och gräsmattan är täckt av sopor?

Bortsett från hur vi strör sopor omkring oss är ju Sverige annars ett föregångsland när det gäller ren miljö. Jag älskar att vi har organiserad förpackningsmaterialsåtervinning, höga krav på rening av utsläpp från fabriker och t o m advokatfirmor som Advokatfirman Åberg & Co som inriktar sig på miljörätt.

Vår miljö är ju så himla viktig! Varför inte alla (åtminstone alla som har barn) aktivt jobbar på att vara goda föredömen som källsorterar, pantar, tar hand om sitt skräp och i största allmänhet värnar om vår natur begriper jag bara inte? Det är lite beklämmande hur miljöfrågorna bara bleknar bort till en skuggfråga för folk allt mer…

Det är ju så här man vill ha det på våra gångstråk. Lummigt, fint och skräpfritt!

Etiketter:

Ett svar to “Håll Sverige rent!”

  1. Young Environmental Law Professional Says:

    Jag håller helt med!

Kommentera

