Rhodos dag 5-7


På onsdagen (28 juni) började vi känna att det nog snart var dags att hitta på något annat än att bara ligga vid poolen hela dagarna (hur trevligt det än var). Precis bredvid hotellet låg en liten lokal resebyrå (Kolymbia Tours) som sålde olika dagsutflykter. Vi gick in och pratade med den väldigt speciella, men trevliga, damen som drev stället och kom ut med en bokad resa till Rhodos stad för fredagen. Vi bokade även hotellets nya à la carte-restaurang till fredagen (två à la carte-middagar ingår i priset, men det är skitsvårt att få bord).

På kvällen kämpade vi oss igenom ännu en middag i bufférestaurangen.

Efter maten ville Alex gå till lekplatsen en sväng, så då gjorde vi det.

Som tur var finns det en liten affär i källaren under bufférestaurangen. Där köpte vi en ny UV-tröja till Alex med hellånga ärmar för han brände sig på underarmarna i den vi hade med. Solen är verkligen skoningslös på Rhodos. Vi badade i UV-kräm 50 men fick söka skugga mest hela tiden ändå. Affären hade även Digestivekex (visste vi sen förra året) och det käkade Alex massor av mellan frukost och lunch eftersom han mest bara petade i frukostmaten och typ drack ett glas apelsinjuice, åt en korvsnutt och ett grönt äpple. Det räcker inte långt när man sedan rör sig hela förmiddagen. Sen köpte vi salta chips för man blir ju så sjukt saltsugen när man svettas hela dagarna.


Alex tog kort på mig och Riddaren på vägen tillbaka till vår del av hotellet.


Drinkar hos Betty innan läggdags. Alex försäker ringa sin faster för att fråga hur marsvinen mådde, men fick inget svar.

På torsdagen (29 juni) tog jag visst knappt några kort. Alex lekte i poolen och började våga vara med på lite av det lekledarna ordnade. Det fanns en norsk pojke i Alex’s ålder som han lekte en del med.


Vi kom tidigt till middagen för att slippa det kaos som sedan bryter ut då det känns som att sitta i en skolmatsal för typ 20 lågstadieklasser.

Efter maten gick vi som vanligt till Betty. Hon fixade världens finaste drink till Alex med tomtebloss och allt! ❤


Jag beställde en ”Queen Betty” och då flamberar hon apelsinskivan i alkohol som hon tänt eld på. Mycket coolt tyckte Alex som sedan ville att jag skulle dricka den drinken varje kväll. 😀

På fredagen (30 juni) hade vi som sagt bokat en bussutflykt till Rhodos stad. Bussen gick 09.30 så vi hann äta frukost och göra oss klara i lugn och ro. AC:n i bussen var verkligen inte mycket att hurra för så man var överhettad, genomsvettig och allmänt lycklig när vi var framme och fick kliva av.

Vi började med att strosa lite i hamnen och köpa glass för att svalka oss lite.


Jag antar att det var här Kolossen på Rhodos en gång stod?


Vi vandrade iväg till Gamla Stan och hamnade på något sätt mitt emellan två murar. Inte för att det gjorde något för det var väldigt vackert där.


Under en bro stod denna märkliga kvinna… Alex la en slant i hennes hink. Sen hittade vi in i själva gamla stan i alla fall.


Det var mycket turistigt och hektiskt. Här fanns t ex ”inkastare” på restaurangerna, något som jag avskyr. Jag vill kunna gå och titta i lugn och ro utan att nån flyger på mig så fort jag stannar till. Men det var roligt att återse staden efter +35 år.


Trots det turistiga är det ju fortfarande en väldigt vacker stad. Jag älskade detta torg med den fina fontänen!


Duvorna hade lärt sig hur man kan dricka vatten direkt ”från kranen” på fontänen. 🙂


Vi hittade en lugn liten restaurang på en sidogata där vi åt lunch. Man satt så mysigt, mitt i en gränd, under spaljéer med klätterväxter som skuggade mot solen.

Alex hittade en Minecraft-huvtröja i en affär som han absolut ville ha, så den fick han. Själv köpte jag snuskdyr olivolja (ville gärna prova en riktigt fin Rhodosolivolja, så det fick vara värt det). Klockan rusade iväg och vi var tvungna att börja dra oss mot bussen igen. Den skulle gå vid 14.00.


Längs kajen låg båtar fulla med snäckskal, tvättsvampar, fiskskelett m m. Jag älskar ju vackra snäckskal så det var svårt att låta bli att köpa. Men man ska ju inte. Man kan inte veta vad som är hotade arter och inte. Så jag lät bli.


Mosaiken som Rhodosborna lägger är så himla vacker tycker jag! Alex ställde tjänstvilligt upp som fotomodell och satte sig i nån slags yoga(?)ställning? 😉


Bussen gjorde ett snabbt fotostopp vid kusten och Alex fotomodellade lite igen.

När vi kom hem var det rätt underbart att byta om till badkläder och hoppa i den svalkande poolen efter den svettiga bussresan tillbaka till Kolymbia!


På kvällen tog vi en drink hos Betty innan det var dags att gå till vår bokade à la carte-middag.

Vi åt på den nya restaurangen West Bites. Det var…en prövning. Förrätterna var väl ändå okej, men min huvudrätt! Jag tog nån slags kycklingfilé med grillsås och pommes frites (se här nedan). Det såg väl okej ut, men hu så otäckt det smakade! Jag mådde illa hela dagen efteråt… Alex petade i sin mat och Riddaren tyckte inte heller om sin hamburgare. Synd!

Etiketter: ,

Kommentera

